Nooit meer sukkelen met armbandjes dankzij Siermaatje

De eeuwige strijd van het omdoen van armbandjes is vanaf nu voorbij. Siermaatje is een hulpstuk dat ervoor zorgt dat iedereen die armbanden draagt deze voortaan zelfstandig om kan doen. Het idee won donderdag de prijs Beste Fontys Startup 2023 tijdens het Fontys Student Startup Festival.

“Dames, ervaren jullie ook altijd zo’n moeite met het omdoen van armbanden?”, start Jop Versteijnen zijn twee minuten durende pitch over zijn startup Siermaatje. “Niet getreurd, want Siermaatje biedt de oplossing.” En die blijkt hard nodig, want ongeveer 83 procent van de mensen die armbanden draagt acht het onmogelijk om deze zelf om te doen. “79 procent van ons vraagt hulp aan anderen, maar daar zit eigenlijk niemand op te wachten.”

Om die hulpvraag in de ban te doen bedacht Jop samen met vijf andere studenten Siermaatje, een hulpstuk om zelfstandig armbanden om te doen. Je maakt een ringetje vast aan het verlengstuk, wikkelt dit om je pols en maakt vervolgens binnen een handomdraai je armband vast. “Dat is niet alleen voor ons fijn omdat we niet meer hoeven te helpen, maar er zijn ook nog eens 32 miljoen alleenstaanden die niet eens iemand hebben om hulp aan te vragen. Dat probleem lossen wij op. Oftewel: Siermaat is jouw nieuwe steun en toeverlaat.”

Alle pitchende ondernemersHanden in de lucht
De jury, bestaande uit drie mannen uit het bedrijfsleven, vraagt zich af of er dames zijn die dit probleem herkennen. Een snelle vraag aan het publiek levert al snel een duidelijk antwoord op: het merendeel van de vrouwen heeft inderdaad de strijd met een armband ondervonden. Ook een paar mannen steken hun hand op.

Naast Siermaatje doet ook BB Interieur Design een pitch, een start-up die kantoorruimtes op een duurzame en gezonde manier omtovert tot fijne plekken. En wat dacht je van Limebro’s? Twee broers die na een vakantie in Italië verliefd werden op Limoncello, gingen aan de slag met hun eigen receptuur en verkopen inmiddels 300 flessen per week.

Kayli VerbeekOmgekeerde Tikkie
Ook de app Reeply, een nieuw platform waarop studenten makkelijker kunnen solliciteren op vacatures, en Domate, een soort omgekeerde Tikkie, verschijnen op het podium. Eén voor één mooie studentenondernemingen, maar toch gaat Siermaatje er met de winst vandoor.

Naast de prijs voor beste startup is er ook een prijs voor de Meest Duurzame Fontys Startup van het jaar. Die gaat naar Kayli Verbeek. Zij slaat met haar bedrijf Zardie een nieuwe slag in de modewereld, door kleding te maken van duurzame materialen zoals ananasbladeren en de bast van kurk.

Hard werken loont
Beide winnaars mogen naast de befaamde titel een geldprijs van 1.500 euro mee naar huis nemen. Voor Jop komt de prijs als een ongelooflijke verrassing. “Alle ondernemingen die vandaag aan bod kwamen hebben mooie initiatieven en producten. Maar toch vind ik dat Siermaatje deze prijs echt verdient, we hebben hier met z’n zessen keihard aan gewerkt.”

Kayli is eveneens zo blij met haar prijs. “Ik had niet verwacht dat ik de prijs zou winnen, hoewel ik iedere stap in mijn bedrijf maak in het kader van verduurzaming. Wat ik met die 1.500 euro ga doen? Andere materialen aanschaffen die ik in plaats van de huidige vervuilende stoffen kan gebruiken. Maar we gaan nu eerst de winst vieren.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Anne-Marie
Wat handig! Ik heb er meteen een besteld.