Nooit meer knoeien dankzij slim dienblad van studenten

Drankverspilling tegengaan en horecapersoneel een boost aan zelfvertrouwen geven. Dat is het doel van Trayner, een speciaal dienblad dat Calvin Vong samen met een aantal medestudenten op de markt aan het brengen is.

Calvin zit in het derde jaar van de opleiding Ondernemerschap en Retail Management. Geen onlogische studiekeuze, aangezien het ondernemerschap hem met de paplepel is ingegoten. Zijn ouders hebben een eigen restaurant in Son. “Daar is het idee voor het dienblad ontstaan”, vertelt hij.

“Ik werk naast mijn studie fulltime in het restaurant en heb het altijd moeilijk gevonden om met een dienblad te lopen. Bij andere – veelal jonge – medewerkers merk ik dat ook.” Hij doelt daarmee op studenten, die vaak onervaren in de horecawereld terechtkomen. “Gevolg is dat er regelmatig een dienblad valt”, aldus Calvin.

Dienblad TraynerEn dat kan anders. Begin dit schooljaar, dat voor Calvin en zijn klasgenoten in het teken staat van het starten van een eigen onderneming, vond er een brainstormsessie plaats. Verschillende ideeën passeerden de revue, waaronder dat van Calvin.

In balans
“Ik bracht een dienblad ter sprake dat ten alle tijden in balans blijft”, zegt hij. Het enthousiasme was groot. Het concept viel in de smaak, werd uitgekozen en is inmiddels verder uitgewerkt. Verschillende bedrijven – waaronder eentje uit China – zijn benaderd voor de technische aspecten.

“Een normaal dienblad is plat en heeft antislip”, vertelt Calvin. “Maar dat van ons is zwaarder en bevat een popsocket, een accessoire dat je vaak op mobiele telefoons ziet. Je schuift hier met je wijs- en middelvinger omheen zodat je extra grip krijgt en druk vanuit je vingertoppen kunt uitoefenen. Het zorgt voor meer balans en extra kracht.”

Het dienblad is ook voorzien van een draaischijf. Die is dan weer handig als je bij een tafel staat en drankjes uit moet serveren. “We hebben zelfs een lockknopje – een soort slotje – toegevoegd, zodat de schijf niet draait tijdens het lopen.”

Octrooi
Aan alles is gedacht. Het dienblad is van de nodige gemakken voorzien en kan zo de markt op. Zelfs octrooi hebben Vincent en zijn klasgenoten al gekregen. “Fontys heeft jaarlijks een competitie waarbij je een opdracht moet maken en octrooi kunt winnen. Dat is ons gelukt.”

En de naam? Ook die is er al: Trayner. “Tray betekent dienblad in het Engels. En het woordje Trayner lijkt op trainen; dat doelt dan weer op het trainen van onervaren personeel. Wij willen horecamedewerkers met dit product meer zelfvertrouwen geven.”

Zo terugverdiend
Vincent is inmiddels druk bezig met het promoten van het artikel. Het aantal pre-orders staat nu op twintig, dat moeten er binnenkort meer worden. “De Trayner is duurder dan een normaal dienblad, maar daar krijg je ook veel voor terug. Na een week of tien heb je alle drankjes die je normaal gesproken had laten vallen al terugverdiend.” [Karen Luiken]