2021

Nooit eerder zocht Fontys zoveel nieuwe medewerkers

Fontys gaat deze zomer op zoek naar minstens 100 tot 150 nieuwe medewerkers. Nooit eerder waren op één moment zo veel nieuwe mensen nodig bij de hogeschool.

De werving is ook al bijzonder: het gaat niet om specifieke vacatures. In plaats daarvan wordt op de eerste plaats gekeken naar de kwaliteiten van de kandidaten.

Esther van Deelen“Zowel in volume als de manier waarop de kandidaten geworven worden, is dit voor ons echt voor het eerst”, stelt Esther van Deelen van de afdeling recruitment.

Om te beginnen met het grote aantal: dat heeft op de eerste plaats te maken met het Nationale Onderwijs Programma. Het kabinet trekt liefst 8,5 miljard euro uit om schade en achterstand door corona voor het hele onderwijs te herstellen. Anderhalf miljard daarvan gaat naar de universiteiten en hbo’s.

Waarbij binnen Fontys dan weer elk instituut afhankelijk van de omvang een deel van dat geld krijgt. “Daarvan gaat het grootste deel naar extra capaciteit, extra mensen. Dan moet je echter wel concrete vacatures hebben om mee de markt op te gaan. Dat kost veel tijd, terwijl de nood hoog is. Daarom wilden we niet wachten en kozen we voor een kandidaat-gerichte campagne. Die gaat vandaag online.”

Prikkelen
Die wervingsmethode is elders al eens vaker gebruikt, maar is nieuw voor Fontys. Onder de kop ‘Waarom een baan bij Fontys ook jou gelukkig maakt’ worden belangstellenden ‘geprikkeld en verleid’. "Is er vervolgens in het gesprek een match, dan wordt van daaruit verder gekeken waar die persoon het beste tot zijn recht zou komen."

“De vacaturehouders bij Fontys zijn dit soort campagnes vaak ook niet gewend. Dit maakt dat ook zij breder moeten denken. Keuzes maken op basis van een cv en motivatie en vervolgens op persoonlijke kwaliteiten en niet op basis van vereisten voor een concrete functie.”

Terwijl de campagne vandaag pas echt begint, zijn er al 200 views en zijn er talloze telefoontjes binnengekomen. Dat stemt positief, zegt Van Deelen. “Maar het is mischien wel een illusie om te denken dat we het nieuwe collegejaar ook al meteen met al die 100 tot 150 nieuwe mensen kunnen beginnen. Zo snel gaat het vaak niet.” [Jan Ligthart

Heb je interesse in een functie bij Fontys, reageer dan niet via een bericht onder dit artikel, maar via deze link

Maaike Ligtvoet
2021
Graag zou ik in een persoonlijk gesprek eens de mogelijkheden verkennen van een parttime vacature bij Fontys. Mijn ervaringen liggen op verschillende terreinen, van recruitment tot vrijwilligersmanagement.
Bas Luiting
2021
Even een tegengeluid op eerdere reacties ... Tijdens mijn podcast reeks voor Fontys (fontysforsustainability.nl) interviewde ik o.a. 2 voormalig bedrijfsleven-personen die het al jaren zo verschrikkelijk naar hun zin hebben bij deze onderwijsinstelling. Eén daarvan enthousiasmeerde mij met de vraag: "waarom kom je ook niet voor Fontys werken?". Ik heb inmiddels gereageerd en de intakegesprekken waren al geweldig. Wellicht word ik (zelfstandig ondernemer) één van die 150 nieuwe mensen die mag gaan werken met ruim 45.000 toekomstmakers.
Remko Schouren
July
2021
Op basis van mijn 2 eerder genoten cursussen bij Fontys Ilec en de opgedane kennis en ervaring in het logistieke bedrijfsleven zou ik e.e.a. graag verder willen toelichten middels een mondeling gesprek.
Gedupeerde collega
June
2021
Ontzettend jammer dat er dan toch gewerkt wordt met een flexibele schil en dat collegae na 2 jaar hard werken en toch heel gemotiveerd, het pand weer moeten verlaten, omdat ze geen vast contract krijgen! Ook erg jammer voor al die nieuwe studenten dat er voor kwantiteit in plaats van voor de kwaliteit van het onderwijs gekozen wordt!
Ruth
June
2021
Ik ben inmiddels gepensioneerd maar zag veel goeie collega's na 2-3-4-5-6! jaar in allerlei flexcontracten gewerkt te hebben, gedesillusioneerd verdwijnen. Dus als dat nog zo is mag Fontys zich flink achter de oren krabben. Het is de Hoogeschool onwaardig.