Venlo,
september

Nog weinig animo voor prikken op campus Venlo

Het loopt nog niet storm bij de priklocatie van de GGD Limburg-Noord op de Fontys-campus in Venlo. Slechts een handvol studenten liet zich vaccineren op de eerste van zes prikdagen.

Twee medewerkers van de GGD zitten ’s ochtends aan een tafel in een verder leeg lokaal in gebouw W3 op de campus in Venlo. Voor de deur staat een groot bord Maxiliammet de woorden Vaccinatie en Vaccination, maar voor veel aanloop zorgt dat nog niet. De GGD-medewerkers wachten geduldig op de eerste studenten die een vaccinatie komen halen.

Moeizame voorgeschiedenis
De priklocatie op de campus in Venlo, waar studenten zich zonder afspraak kunnen laten vaccineren tegen het coronavirus, kende een wat moeizame voorgeschiedenis.

Fontys zou zes dagen een lokaal op de campus beschikbaar stellen aan de GGD Limburg-Noord conform de landelijke regels en adviezen van de overheid, maar het bestuur zette eind augustus een streep door de plannen na interne weerstand. Een dag later kwam het bestuur hierop terug. Het besluit zou te overhaast genomen zijn.

En dus was de GGD toch welkom om op de campus op 14, 15 en 16 september en 12, 13 en 14 oktober een priklokaal in te richten. Media zijn hier helaas niet welkom, “want wij respecteren de privacy van onze medewerkers”, aldus GGD-woordvoerster Josien Fleuren.

Makkelijk en vlot
Aan Alexanderhet eind van de ochtend is de Duitse Maximilian een van de eerste studenten die een prik komt halen. Een kwartier later stapt hij monter naar buiten. “Dat ging vlot”, stelt hij nuchter vast.

De tweedejaarsstudent Software Engineering is blij met de mogelijkheid die de GGD biedt om zonder afspraak een prik te komen halen tussen de colleges door. “Wel zo makkelijk en het gaat heel snel. Ik vind het ideaal, want in Duitsland loopt de vaccinatiecampagne niet zo vlotjes.”

Alexander, medewerker van het Fontys-GreenTechLab, beaamt dit. “Het vaccinatieproces in Duitsland loopt heel stroef, vandaar dat ik blij ben met de mogelijkheid om op de campus een prik te halen. Ik heb onlangs mijn eerste prik gehad, maar kom over vier weken hier mijn tweede prik halen, die afspraak heb ik net gemaakt.”

Internationale studenten
Ook Jannik, Benedict en Yannick, vierdejaarsstudenten International Finance & Control, zien duidelijk het nut van een priklokaal op de Campus. “Voor internationale studenten die nog niet gevaccineerd zijn is dit heel handig”, stelt Benedict. “Ze hoeven de campus niet eens af voor een prik.”

Jannik, Benedict en Yannick zijn alle Tegenstanders van vaccineren protesteerden voor de poort.drie wel al gevaccineerd, maar veel vrienden in Duitsland zijn dat volgens Yannick nog niet. “Hier in Nederland is het allemaal net wat beter geregeld.”

Aan het eind van de eerste prikdag in Venlo staat de teller op negen gevaccineerden. Volgens Fleuren van de GGD valt dat niet mee en niet tegen.

“Het gaat ons niet om de aantallen, we staan hier ook om de studenten te informeren en dat hebben we gedaan. Bovendien heeft het even tijd nodig voordat het op de campus rondzingt dat we hier staan.”

Terwijl de GGD-medewerkers het priklokaal aan het eind van de middag afsluiten, staan buiten de campus-hekken drie zelfverklaarde wappies (zie tekst op t-shirt) - tegenstanders van het vaccineren - met een spandoek met daarop de tekst ‘waar ligt jouw grens?’.  [Ivo van der Hoeven]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.