“Nog voor afstuderen, was ik al aan het werk”

Erno Schouren kwam als werktuigbouwkundige terecht in een ‘nieuwe’ wereld, die van de ict. Nu houdt hij zich onder meer bezig met het ontwikkelen van testsoftware voor koelinstallaties. Hoe bevalt dat en waar loopt hij tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron Fontys-alumni die net van school zijn.

Naam: Erno Schouren
Leeftijd: 25 jaar
Opleiding: Fontys B-Werktuigbouwkunde in Venlo, diploma juli 2018
Werk: Testsoftware-engineer bij Re/genT in Helmond, een testlab voor koelinstallaties
Salaris: Zeg ik liever niet” (aanstelling van 40 uur)

Foto: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Dat is fifty-fifty. Voor de helft maak ik deel uit van het team dat koelkasten test voor grote fabrikanten als LG en Bosch. In ons laboratorium leggen we ze naast landelijke en wereldwijde standaarden en controleren we of ze voldoen aan de opgegeven waarden voor bijvoorbeeld temperatuur en energieverbruik.

De rest van mijn tijd ontwikkel ik software die meehelpt om de prestaties van koelkasten te analyseren. Re/
genT brengt deze zelf op de markt. Naast het bouwen van de software, ben ik verantwoordelijk voor het op locatie inregelen ervan. Dat laatste betekent dat ik vaak klanten bezoek en ter plekke trainingen geef.”

Hoe ging de overgang werk/studie?
“Soepel… Nog voor dat ik afstudeerde, was ik al aan het werk. Dat kwam omdat ik na mijn afstudeerstage haast een jaar moest wachten voordat ik mijn laatste tentamen kon doen. Ik wilde niet stilzitten en besloot om te gaan solliciteren. Zo kwam ik uiteindelijk hier terecht, eerst op detacheringsbasis en inmiddels voor vast. Maar dat ik dus tijdelijk beide rollen had, ‘student’ en ‘werknemer’, maakte dat de overstap soepel verliep.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Eigenlijk ben ik niet de juiste persoon om die vraag te beantwoorden. Laboratoriumtestjes, laat staan softwareontwikkeling, zijn zaken die normaal niet op het bord van een afgestudeerd werktuigbouwkundige terechtkomen. Dat ik toch het vertrouwen voel om dit werk te doen, komt misschien ook omdat de opleiding breed genoeg georiënteerd is.

Ik denk dat vooral de mix tussen praktijk en theorie klopte. Blijkbaar krijg je toch een denk- en werkwijze mee die algemeen toepasbaar is. Misschien is dat wel het ‘hbo-denkniveau’ dat je zo vaak in vacatures aantreft.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Juist omdat dit werk buiten mijn studiegebied lag, vonden sommige vrienden het een rare keuze. Zelf heb ik er nog geen seconde spijt van gehad. Re/genT is een klein bedrijf waar veel mogelijk is. De focus bij ons is puur internationaal. Ik vind het bijvoorbeeld superleuk om te reizen.

Als relatieve nieuwkomer zat ik vorig jaar al een tijd in China en Zuid-Korea. Verder vind ik het mooi dat er naast het technisch gepuzzel in het lab ook zo veel klantcontact om de hoek komt kijken. Mijn werk is dus technisch én sociaal. Ik denk dat je bij grotere bedrijven veel eerder vastzit aan één rol, dan ben je bijvoorbeeld puur procesengineer. Een stuk
 eendimensionaler denk ik.”

Tevreden?
“Ik ga elke dag letterlijk fluitend naar mijn werk. Ik geniet van het hier en nu en ben totaal niet bezig met hoe het over vijf jaar is. Sterker, ik denk dat ik hier dan nog steeds zit. Het mooie is: dit bedrijf is precies even oud als ik, 25 jaar. Uit gesprekken met de werkgever blijkt dat ik dat deel softwareontwikkeling, inclusief de implementatie bij de klant, in de toekomst volledig eigen kan maken. Dat biedt volop kansen om door te groeien.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]