Rens van der Vorst,
06
november
2020
|
10:25
Europe/Amsterdam

Nog minder?

Een eerstejaarsstudent van Fontys brengt 12 uur op school door. Per week. In die tijd worden onderwijsactiviteiten gevolgd, gekletst, koffiegedronken, geluncht, gerookt, gekaart en gegamed. U leest het goed: geluncht en gerookt.

De 12 uur per week is namelijk gemeten in de periode vóór corona. In de drukste week van 2020 vóór corona om precies te zijn. En het is een gemiddelde. Er zijn instituten waarbij eerstejaars 8 uur per week op school zijn.

Bijna alle eerstejaarsstudenten komen wekelijks naar school, maar slechts 39 procent van de studenten meer dan 3 dagen per week. Bij sommige instituten is dat maar 3 procent. En ik verwacht dat Fontys niet veel afwijkt van de rest van het hoger beroepsonderwijs.

En, nogmaals, dit was allemaal vóór MS-Teams. Voor het infantiele handjes opsteken.

Belangrijke cijfers. Zeker voor mensen die speuren naar de optimale mix van online en on-campus onderwijs. Studenten zijn niet zo heel vaak op school, dus online onderwijs lijkt een goed idee. Sommige propedeuse-studenten zullen best dingen in het werkveld doen, maar de meesten hebben tijd genoeg. Misschien verdrijft wat meer online onderwijs de verveling een beetje.

Er zijn ook onderwijsvernieuwers die hopen dat, ook na corona, online onderwijs vaker in plaats van fysiek onderwijs zal worden gegeven. Waarom niet? De techniek werkt! Mentimeter zorgt voor interactiviteit. Besparing! Minder druk op het OV! Milieuvriendelijker! Let maar op, voorspellen ze, straks zal er minder on-campus onderwijs zijn.

Maar steeds als ik dat hoor, is de eerste gedachte die mij te binnen schiet: nog minder?

Wil je meer inzicht in de cijfers of er meer van weten, mail dan naar r.vandervorst@fontys.nlRens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'.

Reacties 1 - 4 (4)
Bedankt voor uw bericht.
Stefan Groenendal
07
November
2020
Hi Rens,

Scherp geschreven. Ik wil die uitgebreide cijfers graag zien.

Hoe is het? En je boek?

Groeten,

Stefan
René van Elderen
07
November
2020
Ervaring leert dat bij theorievakken een uur contactonderwijs gepaard gaat met een half uur voorbereiding. Bij praktijkvakken is dat vaak minder, hoewel dans- en muziekstudenten ‘thuis’ ook oefeningen moeten blijven doen, ook in de vakanties.
Dit zou betekenen dat de studiebelasting gemiddeld nog geen 20 uur per week bedraagt i.p.v. 40 uur.
Is dit niet strijdig met de Fontys High Five waarin ook staat dat een eerstejaars recht heeft op minstens 20 contacturen?
bart van kasteren
06
November
2020
Pakkende tekst. Ik neem aan dat je/onderzoek 'school' als gebouw bedoeld. Het is daarmee niet de enige plek waar onderwijs aangeboden wordt. Omdenken: wat is de plaats van 'school' als instituut in een beroepsopleiding? Waar vind überhaupt leren plaats? De noodzakelijke 'verbinding' met docenten kan op diverse manieren ontstaan. Mischien juist buiten het gebouw. Waarbij ik het met je eens ben dat we juist rondom dat laatste niet moeten doorschieten naar een online-dogma.
Rens
06
November
2020
Hi Bart, ik bedoel inderdaad de Fontys-lokaties. En ik snap dat sommige studenten soms heel veel buiten het gebouw leren, meld ik ook, maar vaak ook niet, zeker bij 1e jaars.
Paul Sprangers
06
November
2020
Dat zijn best schokkende percentages, zeker als je bedenkt dat het gemiddelde nog wordt opgetrokken door studenten op de afdeling waar ik werk, namelijk de dansacademie, eerder 12 uur PER DAG aanwezig zijn. (De praktijklessen aldaar zijn overigens bijna niet online te doen.)