maart

Nog geen crisis-effect op aanmeldingen

De coronacrisis heeft tot nu toe nog geen effect op het aantal aanmeldingen van nieuwe studenten bij Fontys. Volgens directeur Piet van Ierland van de dienst Marketing en Communicatie is dat aantal nu vergelijkbaar met het cijfer van vorig jaar.

"Het is een heel normaal patroon. We zien geen verschillen", aldus Van Ierland. Anders ligt het uiteraard met de benadering van de middelbare scholieren die een studiekeuze moeten maken. Er is hard gewerkt om die studiekiezers online zoveel mogelijk ondersteuning te geven, maar niet alles kan.

Piet van Ierland"De middelbare scholieren kunnen we natuurlijk inhoudelijk wel van alle informatie voorzien die ze nodig hebben. En als het om hun eigen drijfveren gaat, zullen de scholieren net als alle andere jaren gewoon zelf goed moeten nagaan wat hun drijfveren en interesses zijn."

"De derde factor die de keuzes beínvloedt, het sfeer proeven bij een opleiding of instituut, dat kan helaas op dit moment niet."

Ergens, zo zegt Van Ierland, koestert hij nog de stille hoop dat er toch nog een open dag, een open avond of meeloopdag mogelijk zal zijn. "Het onderwijs valt immers niet onder de bijeenkomsten en evenementen die nu tot 1 juni verboden zijn." Maar, zo geeft hij grif toe, die hoop is niet op iets feitelijks gebaseerd.

Examens
Het kabinetsbesluit van vandaag om de landelijke examens voor middelbare scholen dit jaar te schrappen, heeft in elk geval geen invloed op Fontys. Volgens Van Ierland is er alle vertrouwen dat middelbare scholen 'leerlingen laten slagen die bekwaam en goed opgeleid zijn'. Volgens hem zijn de centrale examens weliswaar een belangrijke eindtoets, maar tegelijkertijd ook slechts één meetmoment.

Open dagen als deze zitten er voorlopig niet in."Wat we wel aan het bekijken zijn is hoe door deze toestand de overgang is van de middelbare school naar het hbo. Of we nog een extra inspanning moeten doen om die aansluiting zo goed mogelijk te laten zijn."

"Die extra aandacht geldt uiteraard voor de hele sector, niet alleen Fontys. Maar het is wel een wezenlijk onderdeel van Studiesucces, het ondersteuningsprogramma van Fontys voor alle studenten."

Dat scholieren nu tot 1 juni in plaats van 1 mei de tijd hebben een studiekeuze te maken, heeft volgens Van Ierland geen groot effect. "Het is fijn voor de aankomende studenten dat ze zich op hun gemak kunnen oriënteren. Maar ze mochten feitelijk nog tot 1 september kiezen en dat is nog steeds zo. Het enige verschil is dat op 1 mei het recht op de studiekeuzecheck vervalt. We gaan nog kijken of we dat anders kunnen invullen." [Jan Ligthart