Tilburg,

Nog één keer schitteren en dan uitvliegen

They worked hard on these presentations and would like to end this school year with you. They are ready to Get-Out and share their passion. Met dit statement nodigt Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg belangstellenden uit om de afstudeerproducties van haar studenten te komen bekijken. Onder de noemer ‘Get Out’ zijn in mei en juni voor een prikkie meer dan 100 voorstellingen en exposities te zien.

Behalve bij Academy of Circus and Performance Art (ACaPA), de circusopleiding op de Tilburgse campus Stappegoor. Daar vertoonden dertien studenten donderdagavond al hun eerste afstudeervoorstelling die zij vanavond, vrijdag 26 april, herhalen.

Verbazingwekkend
“Ik zou iedereen willen uitnodigen om kennis te Foto Valentina Lacmanovickomen maken met deze nieuwe generatie van verbazingwekkende artiesten”, aldus een enthousiaste Valentina Lacmanovic. De Kroatische coacht sinds november bij ACaPA studenten bij hun persoonlijke project en onderzoek.

“Dit studiejaar hebben ze onderzoek gedaan naar alle aspecten van een circusact. Niet alleen naar de benodigde vaardigheden, maar ook naar onder meer uitvoering, hoe theatraal het is en naar nieuwe manieren om een circusact samen te stellen. En dat in verschillende disciplines.”

Lacmanovic is ervan overtuigd dat er tijdens de eindpresentatie veel opwinding en adrenaline door het lichaam van de afstudeerders zal gieren.

“Het is het einde van een vierjarige periode waarin ze erg hard hebben gewerkt. Natuurlijk zijn ze een beetje gestrest of alles perfect zal verlopen. Ze eisen veel van zichzelf en willen heel graag met een kunstzinnige act wat van hun persoonlijkheid laten zien.”

Maar er zal volgens de coach ook veel lol zijn. Met deze voorstelling breken de studenten zich als het ware los van hun opleiding. Ze laten zien dat ze klaar zijn voor het grote werk. Een volle zaal en prachtige ambiance, zijn hierbij een flinke stimulans.

Liefhebbers van gedresseerde leeuwen of de menselijke kanonskogel komen vrijdagavond bedrogen uit. “De laatste dertig jaar zijn voorstellingen enorm geëvolueerd”, weet Lacmanovic.“Deze studenten laten zich bijvoorbeeld ook inspireren door andere disciplines binnen de podiumkunsten. Wat het hedendaagse circus te bieden heeft, is heel spannend en interessant.” [Tim Durlinger]

De voorstelling begint om 20.00 uur, in de FHK circushal (P7) op de Fontyscampus aan de Stappegoorweg. De toegang is gratis.