oktober

Noa speelt hoofdrol in nieuwe Sinterklaasfilm

Ze is volop bezig met haar afstuderen, maar toch wist IEMES-student Noa Summers haar droom dit jaar waar te maken. Ze speelt de hoofdrol in de nieuwe Sinterklaasfilm Sint Ahoy!.

Noa’s personage heet Pietje Puck, een stoer pietje dat zich graag verkleedt en piraatje speelt. Als er piraten aan boord komen van het schip van Sinterklaas, beleeft Puck samen met haar pietenvrienden grootse avonturen en belandt ze uiteindelijk in Curaçao. “Dat betekende dus ook dat we twee weken lang naar Curaçao moesten voor draaidagen. Dat alleen was al fantastisch.”

De poster van Sint Ahoy!Toen Noa ja zei op de kans om in de film te spelen, wist ze nog niet eens wat voor rol ze zou krijgen. “Ik heb lang geleden eens auditie gedaan voor de pietenserie Staf van Sinterklaas. De regisseur die daaraan meewerkte, maakte ook deze film en vroeg me of ik mee wilde doen. Natuurlijk heb ik daar ja op gezegd. Toen ik daarna de mail opende met daarin mijn rol en het script, had ik pas door dat ik de hoofdrol zou spelen.”

Stralen tussen de sterren
Noa waande zich in Curaçao een echte ster, zelfs tussen de grote namen die ook in de nieuwe film te zien zijn. Onder anderen Horace Cohen, Kim Feenstra en Steven Brunswijk spelen er een rol in. “In het begin denk je ‘wow, ik ken jou van tv!’, maar het was een superfijne groep om mee samen te werken. Niemand had een ego. Onze vrije dagen hebben we samen al liggend in de zon gespendeerd.”

Noa volgt geen musical- of theateropleiding bij Fontys , maar dat heeft ze wel geprobeerd. “Ik heb op het mbo al een musicalopleiding gevolgd, maar toen ik de eerste keer auditie deed bij Fontys werd ik niet aangenomen. Na een tussenjaar kon ik het nog een keer proberen of kiezen voor een andere studie, een soort plan B. IEMES is uiteindelijk een enorm goede keuze gebleken.”

Ruimte binnen opleiding
Hoewel ze druk bezig is met afstuderen wist Noa toch tijd te maken om een grote opdracht als Sint Ahoy! aan te nemen. “Ik heb mijn afstudeerjaar over twee jaren verspreid. Ik heb altijd hoop gehad dat zo’n project op mijn pad zou komen. En als dat zou gebeuren, moest ik dat wel aan kunnen nemen. Daarnaast geeft mijn opleiding me er ook de ruimte voor. Dat is ontzettend fijn.”

Noa (rechts) als Pietje PuckWat betreft de toekomst hoopt Noa dat er nog vele mooie kansen mogen volgen. “Ik vind kinderentertainment fantastisch en hoop dit ook nog lang te mogen doen, maar ik wil me ook verdiepen in bredere audities, al gaat het maar om een klein rolletje in een film voor volwassenen. Dit jaar ga ik me vooral focussen op mijn afstuderen, dat heeft natuurlijk prioriteit.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

De film Sint Ahoy! is te zien in verschillende bioscopen. De film draait tot en met 5 december.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd