Bier maar 2 euro op nieuw studentenfestival van Noa

Een festivalletje meepakken en genieten van de muziek, kleurrijke stages en ongedwongen sfeer is veel studenten niet vreemd. Maar Noa Summers, vierdejaarsstudent bij Fontys CO IEMES, maakt het festivalseizoen dit jaar ook van de andere kant mee. Zij organiseert het Tilburgse Vakwerk Festival.

Een festival dat anders is dan alle andere studentenfestivals, dat is wat Vakwerk Festival voor Noa in een notendop inhoudt. “Op studentenfestivals mist er altijd een concept en is er bijna geen aankleding. Vanuit PLATO, de studentenvereniging waar ik lid van ben, vonden we dat daar verandering in moest komen. Oftewel: tijdens Vakwerk word je ondergedompeld in een magische wereld.”

Die magische, jungle-achtige wereld wordt gecreëerd met vlinders, paddenstoelen en planten in kleuren die je je niet voor mogelijk kunt houden. Al is dat niet het enige wat Vakwerk zo uniek maakt, licht de vierdejaarsstudent toe: “Bezoekers mogen met ons meebeslissen in het gehele proces. Wat vinden zij van onze aankleding, waar moet meer aandacht naartoe en welke artiest moet optreden tijdens het tijdslot dat we nog vrij hebben? Een hele unieke aanpak, die zorgt voor meer connectie tussen het festival en de festivalgangers.”

Paarse vlinders
Als concept creative is Noa onder andere verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en de promotie van het festival, zoals het bedenken van promotieacties, posten op sociale media, het ontwerpen van posters en stickers en guerillamarketing. “Dat laatste wordt hoogstwaarschijnlijk iets met paarse vlinders die ook terug te vinden zijn op ons festival. Dus als je die binnenkort in Tilburg ziet, weet je dat ze van ons afkomen.”

Volgens Noa is Vakwerk Festival niet alleen een festival dat samen met de bezoekers gemaakt wordt, het is ook betaalbaar. “Kaartjes zijn vanaf 12,50 euro te koop. Het is toegankelijk voor iedereen boven de 18, maar is vooral gericht op studenten. Dat merk je voornamelijk aan bijvoorbeeld de bierprijs, want een biertje kost straks maar rond de 2 euro, terwijl je daar op grotere festivals makkelijk het dubbele voor kunt betalen.”

Ondersteuning van docenten
Met het organiseren van het festival slaat Noa twee vliegen in één klap, want al haar werk kan ze ook inzetten voor haar opleiding bij Fontys. En dat is maar goed ook, want het organiseren van een festival neemt veel tijd in beslag. “Zelfs als ik op school ben, ben ik alleen maar met Vakwerk bezig. De promotie moet nu eenmaal goed en groots gedaan worden, dus met het aantonen van de uitvoerende competentie vanuit mijn opleiding zit het wel goed.”

Vanuit CO IEMES mag Noa ook rekenen op goede ondersteuning vanuit haar docenten. “De eerste keer dat ik over het festival vertelde, zagen mijn docenten al helemaal voor zich wat voor festival Vakwerk werd. Ze hebben hun ideeën met me gedeeld en geven nu ook aan waar ik extra gas kan geven, ook op strategisch vlak. Die hulp maakt het organiseren van een festival wel heel bijzonder.”

Genieten
Of er na de eerste editie in juli nog meer festivals onder dezelfde naam volgen, is nog niet duidelijk, maar Noa doet er alles aan om haar mogelijke opvolgers zo goed als ze kan te helpen. “Ik maak ook een soort Vakwerk-bijbel, zodat andere commissies precies weten wat ze te doen staat. Eerst maar eens genieten van deze editie. Hopelijk de eerste van vele.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd