Nieuwe thuiswerkregeling moet flexibiliteit vergroten

Veel werknemers in Nederland zijn ontevreden over hun thuiswerkvergoeding, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope. Hoe denken medewerkers van Fontys hierover? En wat vinden zij van de nieuwe thuiswerkregeling die in de steigers staat?

Een miljoen thuiswerkers in Nederland zijn ontevreden over de financiële compensatie die de werkgever biedt voor de kosten die zij maken. Daarnaast is een op de vijf ontevreden over de hulp die geboden wordt bij het creëren van de ideale thuiswerkplek, blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een online-onderzoek onder 3.000 Nederlanders in loondienst.

Els GeertmanMeer flexibiliteit
Bij Fontys lijkt de onvrede onder medewerkers mee te vallen. Toch werkt de hogeschool aan een nieuwe thuiswerkregeling die meer flexibiliteit biedt en meer is toegesneden op de mogelijkheid voor medewerkers om thuis te werken.

Dit sluit aan bij de wensen van Fontys-medewerkers. Zij willen na de coronacrisis namelijk voor één of twee dagen vanuit huis blijven werken, zo blijkt uit een enquête die in november 2020 is afgenomen onder het personeel.

De nieuwe thuiswerkregeling is opgesteld door de dienst P&O. Het College van Bestuur heeft inmiddels ingestemd met de opzet van de regeling, die nu voor een definitief groen licht bij de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) ligt.

‘Een goed initiatief’
Els Geertman, voorzitter van de personeelsfractie van de CMR: “Fontys wil met de nieuwe regeling medewerkers en leidinggevenden handvaten bieden voor de mogelijkheid om thuis te werken. Dat vinden wij een goed initiatief.”

De personeelsfractie van de CMR waardeert volgens Geertman de geboden flexibiliteit, zowel op het gebied van de keuze voor verschillende vormen van vervoer als de mogelijkheid voor thuiswerken. Dat was voorheen volgens de CAO niet toegestaan.

De CMR denkt dat de thuiswerkregeling voldoende aandacht biedt aan de thuiswerkvergoeding, de inrichting van de thuiswerkplek en de facilitering hiervan. Aan het eind van deze maand buigt de CMR zich definitief over de thuiswerkregeling.

Aukje Schurer-MonatenMedewerkers ambivalent
Onder de medewerkers van Fontys lijkt de nieuwe thuiswerkregeling nog niet het gesprek van de dag. Het merendeel is redelijk ambivalent en vooral blij als er straks weer op locatie gewerkt kan worden.

Toch is Aukje Schurer-Monaten, beleidsmedewerker kwaliteit aan Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo, blij met de nieuwe thuiswerkregeling. “Deze regeling speelt beter in op de verschillende wensen en behoeften van de medewerkers. Dat is goed.”

Volgens Schurer-Monaten biedt de nieuwe regeling niet alleen meer flexibiliteit, maar doet het ook recht aan de langgekoesterde wens van Fontys het aantal reisbewegingen te verkleinen.

Remco KillaarsMinder reiskosten
Remco Killaars, docent Industrieel Product Ontwerpen aan Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo, werkt voornamelijk op de campus. De nieuwe thuiswerkregeling heeft voor hem dan ook weinig gevolgen.

Hoewel de Dienst P&O aangeeft dat de reiskostenvergoeding gelijk blijft aan de situatie van voor de crisis, heeft Killaars becijferd er 10 cent per dag op achteruit te gaan. “Maar dat is verwaarloosbaar. Daar ga ik niet dramatisch over doen.”

Behoefte aan een door Fontys gefaciliteerde thuiswerkplek heeft hij niet. “Daar heb ik eenvoudigweg de ruimte niet voor. Dus een bureau, stoel en monitor zijn voor mij niet interessant. Maar ik ben al lang blij als ik straks weer op locatie kan werken.” [Ivo van der Hoeven]