november

Nieuwe thuis van techniek heet Nexus

Fontys-gebouw aan Rondom feestelijk geopend

Het gebouw dat tot nu toe simpelweg de Rondom werd genoemd, heeft vanaf vandaag een nieuwe naam: Fontys Nexus. Sinds twee maanden wordt het pand al bewoond door de technische opleidingen van Fontys, maar pas vandaag werd het voormalige TNO-gebouw op het TU/e-terrein feestelijk geopend.

De commissaris van de Koning Wim van de Donk was de hoofdgast, het volledige netwerk van bedrijven, verbanden en verbonden was uitgenodigd. Hetzelfde gold voor collega's van andere onderwijsinstellingen, media, de 'bewoners' van het pand en ook hun familieleden. Allemaal waren ze in groten getale present.

De officiële opening werd visueel een fraai feestje in de centrale hal.  Maar de hoofdrolspeler van vandaag was toch echt het gebouw zelf. Dat bleek alleen al uit het enthousiasme waarmee al het bezoek van de gelegenheid gebruik maakte om onder begeleiding van studenten een ronde door het gebouw te maken.

Verbinding
Een gebouw dat dus een nieuwe naam kreeg: Nexus, Latijn voor 'verbinding'. En dat is ook precies wat Fontys beoogt met dit nieuwe thuis van de drie technische hogescholen Engineering, Toegepaste Natuurwetenschappen en Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek.

Dat bleek alleen al uit die ene uitspraak van Maarten van Andel, directeur van de hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen: "Dit gebouw, deze stad, deze regio is het beste wat ons kan overkomen."

Verbinding, zo stelde zijn collega Gerard Lenssen van Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek, is ook waar Fontys de student in wil bekwamen. "Dit gebouw moet het leerproces van de student faciliteren. Bij dat proces hoort dat de student meer en meer verbindingen aan moet gaan. En niet alleen in dit gebouw."

Het Dutch Jazz Choir, bestaande uit studenten van de FHK, gaf een kort optreden op de kenmerkende trappen van het Nexus-gebouw. Uiteraard ook met het bedrijfsleven, dat met name in deze regio een schreeuwend tekort heeft aan technisch personeel. Geen wonder dus dat er ook de nodige vertegenwoordigers van dat bedrijfsleven bij deze openingsceremonie aanwezig waren. Maar onbekenden van Fontys waren dat niet: die verbindingen zijn er al lang, maakte directeur Ella Hueting (Engineering) duidelijk: "Er is vrijwel geen bedrijf in deze regio waar Fontys niét mee samenwerkt."

Nauwere samenwerking
En uiteraard is er de verbinding tussen Fontys en de TU/e, op wiens 'territorium' dit drietal hogescholen nu is gehuisvest. Met Summa (dat ook mbo-techniekopleidingen naar de TU/e-campus gaat verhuizen, red.) erbij is een grote techniekcampus ontstaan.

"We hebben ooit tegen elkaar gezegd: we gaan de grootste techniekcampus van Nederland neerzetten. Dat hebben we gedaan. Misschien niet in omvang, dat weet ik eigenlijk niet, maar toch zeker qua impact", sprak Fontys-voorzitter Nienke Meijer.

"We hebben op 2 september letterlijk de rode loper uitgelegd voor de studenten van Fontys", memoreerde Robert-Jan Smits, voorzitter van de TU/e. Volgens hem zijn er al langer mooie verbindingen tussen de twee onderwijsinstellingen en zal de samenwerking die er al was nog nauwer worden.

In stapjes weliswaar maar een eerste, nieuw convenant is al getekend. Dat behelst drie belangrijke punten waarop Fontys en TU/e de handen ineen slaan. Zo gaan de twee voortaan gezamenlijk optrekken in werving van en voorlichting aan nieuwe techniekstudenten. "Zodat de juiste student op de juiste plaats terecht komt."  Dit helpt bovendien ook om het studierendement te verhogen en uitval van studenten tegen te gaan.

Overstappen
Met dat laatste heeft ook het tweede punt te maken: de opzet van een 'wisselstroomprogramma' waarmee studenten gemakkelijker kunnen overstappen van TU/e naar Fontys of andersom.

Bij de ingang van Nexus werden voorafgaand aan de opening nog 'rookgordijnen' opgetrokken. Het derde element uit de nauwere samenwerking betreft de ontwikkeling van hybride docentschap. Beide instellingen willen 150 mensen uit het bedrijfsleven in deze regio aantrekken. Zij zouden dan een of twee dagen in de week kunnen doceren over hun werkveld.

Propedeuse
Als het om verbinden en samenwerken gaat, hadden de drie eerdergenoemde Fontys-hogescholen daar overigens ook nog een nieuwtje over. Het drietal introduceert vanaf september 2020 een gezamenlijke propedeuse.

Die nieuwe propedeuse is een oplossing voor studenten die wel een technische hbo-opleiding willen volgen maar nog niet weten welke. Na dat eerste jaar kunnen ze vervolgens doorstromen naar het tweede jaar in de opleiding van hun keuze. In Nexus. [Jan Ligthart

Zie voor meer beelden van de opening ook de story op de Instagram-account van Bron.