Tilburg,
januari

Nieuwe rubriek: eerste stappen op de arbeidsmarkt

“Werken voelt vertrouwd en fijn”

Net afgestudeerd en bezig met je eerste echte baan. Hoe bevalt dat en waar loop je tegenaan? In de nieuwe serie 'Eerste stappen' interviewt Bron alumni van Fontys die net van school zijn. De eerste in deze reeks: Aukje van Loon.

Naam: Aukje van Loon
Leeftijd: 21 jaar
Opleiding: Sportmarketing (SPECO) Tilburg, diploma juni 2018
Werk: deeltijd medewerker Sportbedrijf gemeente Tilburg, sinds augustus 2018
Salaris: schaal 7 (tussen 2040 en 2986 bruto bij fulltime aanstelling)

Wat doe je op een werkdag?
“Ik ben onder meer bezig met de social media-kanalen van het onderdeel Verenigingsondersteuning. Daarnaast schrijf ik de nieuwsbrieven die uitgaan naar sportverenigingen en waak ik een beetje over de algemene communicatie van ons team.

Naast deze deeltijdbaan van 18 uur volg ik ook een minor als opstap naar de master Sportbeleid en Sportmanagement van Universiteit Utrecht. Als het goed is, start ik daarmee in september 2019. De combi werken en studeren is een bewuste keuze. Ik ben 21 - gaan voor een full time-baan kan altijd nog.”

Hoe ging de overgang werk/studie?
“Die ging best vlot. De opleiding Speco is nogal praktisch gericht. Tijdens stages ‒ vooral in de meewerkstage in het derde jaar ‒ draai je zo veel mogelijk mee op de vloer. Je snapt dus wat er in een bedrijf verwacht wordt."

Hoe gaat dat, een baan combineren met een minor?
“Ik ben bezig met twee onbekende, nieuwe dingen: baan en minor. Dat moet ik soms nog laten bezinken... Gelukkig boden de Speco-stages ook ruimte voor zelfreflectie, gewoon even kijken waar je staat. Dat is nog zo’n aspect waar ik in mijn werk mee verder kan.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“In het Speco-curriculum is er veel aandacht voor de ins en outs van commerciële economie. Maar een gemeente, waar het draait om het vaststellen en uitvoeren van beleid, heeft toch een andere focus.

Zo breng ik bijvoorbeeld veel tijd door aan de vergadertafel, iets dat je in de opleiding amper meekrijgt. Dat is ook één van de redenen waarom ik kies voor de master Sportbeleid en Sportmanagement, die zich richt op de beleidsmatige kant van (lokaal) sportbeleid.”

Tevreden?
“Ik voel me thuis in mijn werk en ben blij met bijbehorende salaris. Dat is voor mij geen zorg. Bij de gemeente is een en ander keurig geregeld via de cao. Nee, ik kan simpelweg stellen dat de verwachtingen rond mijn eerste ‘grote mensen-baan’ zijn uitgekomen.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]