maart
2023

Nieuwe opleidingsschool Fontys en Summa College 'gaat het verschil maken'

Docenten voor het mbo beter voorbereiden op hun taak en vak. Dat is in een notendop de strekking van Opleidingsschool Eindhoven Regio (OSER). Donderdag werd de nieuwe opleidingsschool, een samenwerking tussen Fontys en het Summa College, officieel geopend. “Dit gaan we samen vieren.”

Met Opleidingsschool Eindhoven Regio (OSER) willen beide instellingen beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen in het beroepsonderwijs. En dat is nodig, aldus Trees Sauer, programmamanager vanuit het Summa College. “Alleen opleiden is niet meer genoeg, we moeten professionaliseren.”

Een ander soort docent dan vroeger opleiden dat denkt in talenten, multicultureel onderlegd is en bereid om zich steeds te blijven ontwikkelen. Dat klinkt als een hele opgave, maar OSER moet juist zorgen voor meer aansluiting met het werkveld. Fontysstudenten kunnen binnenkort daarom stage lopen bij het Summa College en worden daarbij intensief begeleid. “We maken gebruik van verschillende inzichten over leren, de daarbij horende vormen en diversiteit in het mbo. Zo krijgen onze studenten meer keuzes binnen leertrajecten en kunnen we maatwerk aanbieden”, vult Maud Slaats als instituutscoördinator vanuit Fontys aan.

Het verschil maken
En ja, Fontys leidt natuurlijk al docenten op. Toch heeft de samenwerking met Summa echt een meerwaarde, vooral als het gaat om een ander soort docentschap. Slaats: “Deze samenwerking gaat het verschil maken omdat we daadwerkelijk samen op gaan leiden met het werkveld. Studenten die kunnen leren op een echte werkplek komen veel meer in aanraking met de daadwerkelijke werkcontext, in dit geval het mbo. Binnen de opleidingsschool hebben zij de mogelijkheid volop gebruik te maken van de rijkheid van die context."

Opening Opleiddingsschool Regio EindhovenVeel informatie uitwisselen met elkaar, gebruikmaken van allerlei contexten en Summa-breed activiteiten ondernemen. Het zijn een voorbeelden van hoe studenten van elkaar en van praktijkgerichte ervaringen kunnen leren tijdens hun traject bij de opleidingsschool. “Studenten kunnen vanuit hun eigen leervragen verschillende routes nemen binnen het traject. Het uiteindelijke doel daarbij is dat zij meer inhoud en bagage overhouden voor hun uiteindelijke docentschap in het mbo”, vervolgt Slaats.

Eigen aanpak
Een jaar geleden werd de subsidieaanvraag om aspirant-opleidingsschool te worden ingediend en afgelopen december werd deze toegekend. Dat vandaag de officiële opening van het samenwerkingsverband is, is volgens wethouder Monique Esselbrugge een heuglijk gegeven. “Om de studenten van deze tijd goed op te willen leiden voor de toekomst, hebben we een eigen aanpak nodig. Zo komen we tot docenten die er echt voor onze mbo-leerlingen zijn.”

Volgens de wethouder begint dat al met waardering geven aan diezelfde mbo-studenten door hen op dezelfde manier te behandelen als studenten met een hbo- of wo-opleiding. “Maar dat gegeven moet echt in de docent zelf zitten. Ik hoop dan ook dat dat meegegeven wordt vanuit deze fantastische opleiding. Want dat is het: een fantastische samenwerking, waarin twee ongelooflijk goede instituten verweven zitten die we zo hard nodig hebben in de regio. Want zonder Fontys en Summa kunnen we niet bestaan.”

Ambities
Tijdens de feestelijke kick-off werd ook het logo van de nieuwe opleidingsschool gepresenteerd: een trapje dat omhoog leidt. “Een mooie verbeelding van de stappen waarin je opgeleid wordt”, Aldus Sauer. “En bij dit trapje kunnen nog lekker veel treden bij, zo ambitieus zijn we. Maar nu eerst even de officiële lancering vieren.” [Noëlle van den Berg]

Jacintha Melenhorst
March
2023
Een mooie eerste initiatief in het echt samen opleiden van de generatie leraren van de toekomst; ik zie uit naar de eerste VO-school die voor deze opleidingsvorm belangstelling toont!