december

Nieuwe minor richt zich op uitdagingen van vergrijzing

In een land dat snel vergrijst, groeit de behoefte aan goede producten en diensten voor ouderen. De Fontys-opleiding Toegepaste Gerontologie springt hierop in met de nieuwe minor Age-friendly Service Design.

In januari gaat de verbredende minor voor de tweede keer van start. De animo ervoor valt tot nu toe een beetje tegen en dat verbaast docent en teamleider Sylvia Schuurmans.

Sylvia Schuurmans“Op alle gebieden en in alle sectoren spelen vergrijzingsvraagstukken. Het thema is zeer actueel en biedt enorm veel mogelijkheden voor het ontwikkelen van mooie producten en diensten. De groeikansen voor bedrijven die hiermee aan de slag gaan, zijn enorm.”

Innovatieve producten
Dat studenten nog niet in de rij staan voor de relatief nieuwe minor komt volgens Schuurmans deels doordat studenten er een verkeerd beeld van hebben. “Het gaat echt niet om het ontwikkelen van producten voor zieke, oude mensen. Het gaat juist om het ontwikkelen van mooie, innovatieve producten die de kwaliteit van het leven vergroten.”

Amber Schoenmakers is oprichter van Happy Ageing Innovations en sinds augustus verbonden als docent aan de opleiding Toegepaste Gerontologie - onderdeel van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid in Eindhoven. Zij heeft als docent en ondernemer veel ervaring met innovatieve projecten rondom vergrijzingsvraagstukken.

Behoeften van ouderen
“Het mooie aan deze minor is dat studenten leren om echt vanuit de behoeften van ouderen naar de maatschappij te kijken. Samen met ouderen, in co-creatie, gaan ze vervolgens in interdisciplinaire teams producten en diensten ontwikkelen. Dat kunnen fysieke producten zijn, maar ook apps of concepten voor vervoersdiensten.”

Tijdens de minor krijgen de studenten theoretische colleges over diverse gerontologische thema’s zoals zorgtechnologie, healthy ageing en kwaliteit van leven. Daarnaast werken ze in groepen van vier tot zes studenten in twintig weken aan een innovatieve dienst of product.

Multidisciplinair
Schoenmakers: “Deze minor is interessant voor studenten die vanuit hun vakgebied interesse hebben in verouderingsvraagstukken, van Social Studies tot Verpleegkunde. Maar ook studenten HRM, ICT en Industrieel Product Ontwerpen kunnen hierin hun creativiteit kwijt. De studenten werken echt multidisciplinair.”

Amber SchoenmakersHet is voor Schoenmakers overduidelijk dat het onderwerp vergrijzing zeer actueel is. “Je hoeft de krant maar open te slaan en je wordt geconfronteerd met vergrijzingsvraagstukken rond langer thuis wonen, de pensioenleeftijd en gezondheid.”

Betrek ouderen erbij
De coronacrisis legt volgens Schoenmakers heel duidelijk bloot waar nog de gaten zitten in vergrijzend Nederland, zeker waar het gaat over het betrekken van ouderen bij grote beslissingen. “Het praten met ouderen in plaats van over ouderen biedt grote kansen voor zowel nieuw beleid als succesvolle innovaties.”

Schuurmans: “De komende jaren moeten we met elkaar zorgen voor een echt inclusieve samenleving waarin iedereen fijn ouder kan worden. Jong en oud moeten hierbij van elkaar leren en van elkaars kwaliteiten gebruikmaken. De studenten van nu kunnen daarin een belangrijke verbindende rol spelen.” [Ivo van der Hoeven]

Meer informatie over de minor vind je hier.