september
2020

Nieuwe CMR-voorzitter Nick Martens: “Oppassen dat Fontys geen LOI-cursus wordt”

Nick Martens is de nieuwe voorzitter van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van Fontys. Het is voor het eerst sinds tien jaar dat er weer een student voorzitter is. Wat gaat deze ‘student-touch’ de CMR opleveren?

Je gaat een groep van 21 mensen aansturen, elf leden uit de medewerkers- en tien uit de studentengeleding. Dat is niet niks voor een vierdejaarsstudent …
“Ik was hiervoor al anderhalf jaar vicevoorzitter. Ik heb toen de kneepjes van het vak geleerd. Voorzitter worden was voor mij een logische stap en gelukkig kreeg ik Nick Martensdaarvoor het vertrouwen van de nieuwe raad.

Mijn rol zal vooral dienend voor de raad zijn: het gesprek goed leiden zodat iedereen zijn zegje kan doen en niet alleen degenen die het hardste roepen.”

Wat wil jij als voorzitter inhoudelijk bereiken?
“We willen ons binnen Fontys breder profileren en eerder aansluiten bij het gesprek. Dat we niet pas op het laatst een document onder ogen krijgen waar we dan ‘ja’ of ‘nee’ op mogen zeggen, maar al eerder in het proces zijn betrokken.

Het klopt dat we dat al langer zeggen en het gebeurt ook al in lichte mate, maar die trend moeten we zeker voortzetten.”

Kun je voorbeelden noemen van onderwerpen waarbij het afgelopen jaar goed ging?
“Bij de Kwaliteitsafspraken (naar aanleiding van geld dat voor onderwijs beschikbaar komt vanwege het afschaffen van de Basisbeurs, red.) zijn we nauw betrokken. Ik vond dat een heel mooie ervaring. We hebben dat als Fontys goed opgezet.

Alle IMR’s (raden van de verschillende instituten, red.) hebben daarvoor input geleverd. Want hoe het geld het beste kan worden besteed, is voor elk instituut anders. De een vindt professionalisering van docenten belangrijk, de ander dat studenten beter bij het onderzoek van lectoraten worden betrokken.”

Waarin maken studenten het verschil in de CMR?
“Het is hun frisse blik. Ze hebben een andere kijk op maatregelen, zien veel eerder het humane aspect bij maatregelen die vaak bureaucratisch zijn.

Zoals bij het rookbeleid. Niemand mag sinds dit studiejaar nog roken op de campussen. Voor medewerkers is daarvoor Coronamaatregelen bij Fontys.ondersteuning geregeld, bijvoorbeeld om te stoppen met roken. De studentenfractie heeft geregeld dat er ook aandacht is voor studenten. Zij kunnen nu onder meer online hulp krijgen.

Bij de Kwaliteitsafspraken - om daarop terug te komen - hebben ze bereikt dat de studenten van de IMR’s de baas blijven over hoe het geld besteed mag worden binnen hun instituut.”

Wat zijn de belangrijkste issues voor de CMR dit jaar?
“De nieuwe strategie 2020-2025, daar willen we graag ons zegje over doen. Een ander belangrijk punt betreft de coronamaatregelen. Als raad moeten wij erop letten dat Fontys zowel het onderwijs als de studenten ondanks de noodzakelijke maatregelen voldoende faciliteert.

Medewerkers moeten niet overspannen raken door de nieuwe manier van werken. En voor de studenten willen we voorkomen dat het onderwijs gaat lijken op een LOI-cursus. Een Fontys-opleiding moet een echte Fontys-ervaring zijn en blijven.” [Petra Merkx]

Nick Martens is vierdejaarsstudent bij Fontys Applied Science, waar hij Chemische Technologie studeert. Op het moment doet hij zijn afstudeerstage bij Dens Power BV in Helmond. Zijn voorzitterschap zal dus – naar alle waarschijnlijkheid – alleen dit studiejaar zijn.

Nieke Knabben - IMR HRMenP
2020
Erg mooi en leuk om te lezen Nick! Zo'n actieve student met frisse blik, dat zal Fontys vast ten goede komen :) Wie weet tot in de toekomst!
Evelyne Meens
2020
Heel veel succes en plezier Nick!
Frans Fonville
2020
De juiste persoon op de juiste plek, zo te lezen. Succes!
Carla van Beuningen
2020
Succes Nick! We hebben er alle vertrouwen in dat je dit vakkundig oppakt en natuurlijk is je uitspraak: "het moet geen LOI-cursus worden" een geweldige uitspraak, waar wij echt ons best voor zullen (blijven) doen.
Chris
2020
Succes Nick! Trots op onze Applied Science student!
Ewoud Jansen
2020
Helemaal eens wat betreft die LOI cursus analogie Nick. Digitaal onderwijs is een surrogaat. Onvermijdelijk nu als noodoplossing maar zeker geen 'majeure stap vooruit' zoals de voorzitter van het CvB onlangs nog stelde.
Elle van den Goorbergh, FLOT
2020
"Een ander belangrijk punt betreft de coronamaatregelen. Als raad moeten wij erop letten dat Fontys zowel het onderwijs als de studenten ondanks de noodzakelijke maatregelen voldoende faciliteert.Medewerkers moeten niet overspannen raken door de nieuwe manier van werken. En voor de studenten willen we voorkomen dat het onderwijs gaat lijken op een LOI-cursus. Een Fontys-opleiding moet een echte Fontys-ervaring zijn en blijven.” BIS BIS BIS Nick. Zo te lezen is dat voorzitterschap jou wel toevertrouwd. Heel veel succes dus met de invulling hiervan! En veel daadkracht, 'gezond verstand'(zeer populaire term op dit moment, maar dan echt gezond), en inzicht toegewenst, maar volgens mij zit dat wel snor dus.