mei

Nieuwe Associate degree moet kloof dichten in de jeugdzorg

Fontys start vanaf het nieuwe schooljaar met een tweejarige Associate degree: Pedagogische Educatief Professional (Ad PEP). De opleiding is te volgen in Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. Met deze Ad wil Fontys vooral inspelen op de maatschappelijke ontwikkelingen rondom jeugdzorg en de nieuw gestelde eisen binnen de kinderopvang.

door Renée de Kruif
De nieuwe Associate degree is een samenwerking tussen de Fontys-opleidingen Pedagogiek, Pedagogisch Management Kinderopvang en Pabo en gericht op banen binnen de sector jeugdzorg, primair onderwijs en kinderopvang.

Dat er net nu een Ad Pedagogische Educatief Professional start, is geen toeval. “Je ziet steeds Corrie Priemsmeer dat kinderopvang en basisonderwijs onder één dak worden samengebracht”, legt opleidingscoördinator Corrie Priems uit. “Daardoor moeten twee teams één team worden. Maar deze twee teams bestaan uit hele verschillende soorten professionals en het verschil in opleiding is daarbij soms erg groot. Het behalen van deze Ad zorgt ervoor dat de kloof kleiner wordt.”

Niveau 5
In Nederland kennen we het mbo 4-niveau. De hbo-bachelor is op niveau 6. Er valt dus een gat wat betreft niveau 5. En daar moeten Ad’s verandering in brengen. “Deze Ad PEP is vooral dan ook bedoeld voor studenten die van het mbo afkomen”, vertelt Priems. “En voor wie een bachelor net te hoog gegrepen is, maar zich toch verder wil ontwikkelen.”

Innovatie Kwaliteit Kinderopvang
Daarnaast speelt nog een andere factor mee: de nieuwe wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK) verscherpt de eisen die gesteld worden aan werknemers binnen de kinderopvang. De kwaliteit en toegankelijkheid van de kinderopvang moet daarmee verbeterd worden. “De IKK eist dat de kinderopvang meer hbo’ers aanneemt voor verschillende functies, zoals een pedagogische coach. Maar ook op gebied van educatieve expertise, zoals een beleidsmedewerker. Met de opleiding Ad PEP leiden we studenten op die verschillende rollen kunnen vervullen op hbo-niveau.”

Concurrentie
Is deze Associate degree dan geen concurrentie van de huidige bacheloropleidingen die Fontys aanbiedt? “Nee, zeker niet”, zegt Priems. “Als je kijkt naar het basisonderwijs dan is de professional de leraar die voor de groep staat. Die heeft een bachelordiploma. Daarnaast heb je de functie van onderwijsassistent, dat is op mbo-niveau. De student die straks de Ad afgerond heeft, mag zichzelf leraarondersteuner noemen, een functie op niveau 5. Een leraarondersteuner mag zelfstandiger werken dan een onderwijsassistent, mag onderwijs ontwikkelen en groepjes kinderen begeleiden.”

Inschrijvingen
Vanaf eind april kunnen studenten zich inschrijven voor deze Ad die start in september. Ongeveer zestig studenten hebben zich al ingeschreven en volgens Priems zijn dat er meer dan verwacht. “We hebben de opleiding nog niet eens actief gepromoot.”

De bedoeling is dat er twee groepen starten in Den Bosch, een in Tilburg en een in Eindhoven. “Op dit moment zien we al meer dan dertig aanmeldingen in Eindhoven, dus misschien worden het daar ook wel twee groepen”, zegt Priems.