juni

Werven nieuw talent op Dutch Technology Festival is 'hoognodig'

Nu de technologie zich in een sneltreinvaart ontwikkelt, wordt de vraag naar technisch talent alsmaar groter, zeker in de Brainportregio. Met het Dutch Technology Festival worden potentials enthousiast gemaakt voor het vak. “Het belang van dit evenement is onontbeerlijk”, zegt docent Henk Versluis.

Tijdens het Dutch Technology Festival worden jongeren onderworpen aan allerlei technische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Toegespitst op de zorgsector, maar ook op de voedselindustrie, ICT-wereld en andere branches.

VR en koffie
Fontys is met een verschillende instituten aanwezig op het festival, waar de lerarenopleiding Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) er één van is. Docent Henk Versluis staat samen met collega’s bij een opstelling met een baristawagentje.

Henk Versluis“Daar laten we leerlingen kennismaken met een VR-bril”, legt Versluis uit. “Terwijl zij de nieuwe technologie gebruiken om andere leerlingen iets te leren, krijgen hun begeleiders een bakje koffie aangeboden en gaan we met hen in gesprek. Ze moeten op de hoogte raken van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Technologie is nog niet voldoende ingeburgerd in het onderwijs.”

Dat zou wel moeten gebeuren, vindt Versluis. Technologie haalt ons in en het onderwijs moet de snelheid waarin dat gebeurt proberen bij te benen. “We doen als docenten onze uiterste best om met bijscholing bij te blijven op technologisch vlak, maar het gaat zo snel dat we de jeugd daarmee moeten bestoken. Het is een problematiek om up-to-date te blijven en tegelijkertijd toekomstklaar te zijn.”

Wending
In de komende jaren gaat dat alleen nog maar erger worden. Kunstmatige intelligentie staat nu nog in de kinderschoenen en we weten er nog weinig van. Maar dat zal veranderen, en snel ook. “Je moet voorkomen dat als de technologie een wending neemt, en dat gaat gebeuren, je achter gaat lopen. Je moet voorop blijven en daarom is een evenement als het Dutch Technology Festival onontbeerlijk. In de techniek zijn duizenden mensen nodig. Een groot deel daarvan zal uit het buitenland moeten komen, maar we moeten onze eigen potentials niet vergeten. En die verzamelen zich hier, op het Dutch Technology Festival.”

Patrick de Vos tijdens DTF 2022Dat zegt ook Patrick de Vos, vanuit het domein Mens & Gezondheid betrokken bij het festival. Hij en zijn collega’s willen donderdag en vrijdag laten zien dat technologie steeds vaker voorkomt in de zorg. “We staan er onder meer met VR-brillen die korte fragmenten laten zien waarbij leerlingen keuzes moet maken bij het uitwerken van een ziektebeeld. Als het misgaat, krijgen ze informatie over hoe het beter kan. Bij de juiste keuzes groeien ze, ook in salaris.”

Andere ontwikkelingen waar het jonge publiek door Mens & Gezondheid mee geïnformeerd wordt, zijn een zeehond die ingezet wordt voor mensen met dementie en een VR-set waarmee je in animatie alle organen uit het lichaam kunt zien en ziektebeelden kunt herkennen. “Het is heel belangrijk dat dit evenement in de Brainportregio wordt gehouden. Brainport is nauw verbonden aan technologie. Fontys moet zichzelf op de kaart zetten en daarom is het goed dat wij daar als hogeschool, maar ook als Mens & Gezondheid staan.”

Niet bang zijn
Net zoals docent Henk Versluis heeft ook Patrick de Vos het over het groeiende arbeidstekort in de technologische sector. “Het zou handig zijn als wij dat kunnen aanvullen. Technologie gaat ons daarbij helpen, robots gaan ons daarbij helpen. En hoewel robots steeds meer op mensen gaan lijken, wat angstig kan zijn, zie ik er vooral het positieve van in. Bij de zorg die ik heb meegemaakt, ook bij mijn ouders, werkt technologie alleen maar ondersteunend. We hoeven niet bang te zijn dat onze banen verdwijnen. Zorg is een sociaal vak. Het contact van mens tot mens blijft nodig. Hoop ik.” [Karen Luiken]

Boilerplate

Het Dutch Technology Festival vindt op donderdag 8 en vrijdag 9 juni plaats in het Klokgebouw. Zaterdag 10 juni wordt er op verschillende hotspots in de Brainportregio een High Tech Ontdekkingsroute georganiseerd.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd