januari

Nieuw initiatief helpt internationals aan huisvesting

De zoektocht naar huisvesting is voor internationale studenten erg lastig. En als je eenmaal denkt dat je een kamer hebt gevonden, word je in sommige gevallen ook nog eens opgelicht. Het nieuwe initiatief Student Housing in Tilburg doet er alles aan om deze studenten te helpen.

De Braziliaanse Julie Venturi - van Gerven richtte het nieuwe platform samen met haar man op. Zelf zocht ze, voordat ze in 2020 aan haar studie bij Fontys begon, meer dan een half jaar naar geschikte woonruimte. “In die tijd werden we als internationale studenten al gewaarschuwd over de huizencrisis hier, woonden sommigen in tenten of kon ik me aansluiten bij een soort agentschap waar kamers voor je worden gezocht. Dat kon ik als Braziliaanse echter niet betalen, dus ben ik zelf aan het werk gegaan.”

Voor Van Gerven was de coronapandemie een geluk bij een ongeluk. Veel internationale studenten gingen terug naar hun vaderland, waardoor er heel wat kamers vrijkwamen. De ‘on-campus-ervaring’ moest ze missen, maar ze werd wel verliefd op Marvin, die ze nu haar man mag noemen. “Omdat alles online ging, kon ik na mijn halfjaarlijkse studie bij Fontys ook mijn Braziliaanse diploma vanuit Tilburg halen. Marvin en ik wonen hier nu samen en ik wil nooit meer weg.”

Oplichters
De fijne ervaringen die ze hier op heeft gedaan gunt ze andere internationale studenten ook. Toch zag ze, middels het vrijwilligerswerk van haar man, dat lotgenoten met grote problemen kampten. “Marvin modereert verschillende Facebookgroepen waar kamers voor internationale studenten worden aangeboden. Meerdere oplichters proberen deze studenten geld afhandig te maken en hij zorgt er middels achtergrondchecks voor dat deze mensen niet door de groepen heen komen.”

De anti-scam werkzaamheden namen veel tijd in beslag, maar gaven het echtpaar wel een duidelijk inzicht van de krapte op de woningmarkt. Dat zette de twee aan het denken. “We hebben zelf een huis met meer dan genoeg slaapkamers. Al snel besloten we om twee kamers te verhuren. Een permanent, de andere tijdelijk.”

Julie Venturi - van GervenSimpel maar hoopvol
Die tijdelijke kamer is drie maanden beschikbaar voor internationale studenten. In die tijd kunnen ze op zoek naar permanente woonruimte. “Natuurlijk vraagt dit om een bepaalde mindset vanuit de student en vanuit ons, maar iedereen vond binnen korte tijd een geschikte plek voor langere tijd. We realiseerden ons dan ook al snel dat zoiets simpels heel veel anderen kan helpen.”

Om die hulp nog meer uit te breiden, startte het echtpaar het platform Student Housing in Tilburg, samen met studentenfractie SAM, waarvan de leden inmiddels ook gezien worden als familie. Op de site kunnen internationale studenten aangeven dat zij op zoek zijn naar woonruimte, maar huiseigenaren kunnen ook laten weten dat zij (tijdelijke) woonruimte beschikbaar hebben. "Studenten vinden woonruimte of moeten terug naar hun vaderland. Wij willen ze op deze manier de kans geven om hier te blijven, want een mooie studententijd wil je niemand ontnemen.”

Tijd
Iedereen met een extra kamer kan zich dan ook aanmelden om het probleem mee op te lossen, laat Van Gerven weten. “Al is het maar voor een paar weken of maanden. In die periode kunnen ze naar bezichtigingen en vrienden en connecties maken. De tijd die wij ze gunnen leidt uiteindelijk naar permanente woonruimte.”

Niemand wil genoodzaakt zijn om op een bank, in een tent of in een busje te slapen. Toch kent Julie studenten die dit is overkomen. “Daarom is Student Housing zo belangrijk. Jij geeft aan dat je een tijdelijke kamer hebt, wij regelen de intakegesprekken.”

Tranen van geluk
Aanbieders kunnen volgens Julie ook huur of een vergoeding voor verschillende onkosten vragen. Dat moet het echtpaar echter wel van tevoren weten. “Een compensatie is niet meer dan normaal, maar we willen er wel alles aan doen dat studenten niet opgelicht worden.”

De community van Student Housing in Tilburg groeit gestaag en de eerste matches zijn inmiddels gemaakt. Daar heeft Van Gerven naar eigen zeggen al een paar traantjes om gelaten. “Zoveel studenten roepen om hulp en je kunt je haast niet voorstellen hoe wanhopig ze soms zijn. Wij helpen ze met het verwezenlijken van hun droom: studeren in Tilburg. Dat we daar op deze manier aan bij kunnen dragen is simpelweg fenomenaal.” [Noëlle van den Berg]