januari

Niet langer gratis elektrische auto opladen bij Fontys

Wie een elektrische auto wil opladen op de terreinen van Fontys, is daar met ingang van dit nieuwe jaar geld aan kwijt. Bezoekers betalen een ‘normaal’ tarief, medewerkers en studenten een lager bedrag.

Die laatsten moeten hiervoor hun eigen laadpasnummer registeren via www.fontyskaart.nl. Het lagere tarief bedraagt 25 cent per kilowattuur (kWh), plus een starttarief van 50 cent. Bezoekers van Fontys betalen naast dit starttarief een bedrag van 35 cent per kWh.

Gratis
Tot eind vorig jaar bood de hogeschool het opladen van elektrische auto’s aan als een gratis service. Een woordvoerder van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken geeft aan dat dit gaandeweg is ontstaan: “Aanvankelijk was er een beperkt aantal elektrische auto’s van Fontys zelf op de campus, onder meer deelauto’s voor de Hogeschool ICT.”

Laadpalen bij Fontys in Venlo.Na verloop van tijd gingen echter meer medewerkers, studenten en ook bezoekers met een elektrische auto hiervan gebruikmaken. Nu is volgens de woordvoerder het punt bereikt dat Fontys het niet meer dan logisch vindt dat voor deze ‘brandstof’ moet worden betaald.

“Het opladen van de e-deelauto’s van Fontys wordt uiteraard nog wel door Fontys betaald. De opbrengsten die het vanaf nu oplevert, worden onder meer ingezet om de aanleg van laadpalen te betalen. Die is erg kostbaar namelijk.”

Maximaal drie uur
Wie een laadpaal wil gebruiken, krijgt daarvoor maximaal drie uur de tijd. Om dat te kunnen controleren, moet de blauwe parkeerschijf op het dashboard worden gelegd. Dan moet de plek worden vrijgemaakt. Overtreders lopen kans op een waarschuwing en uiteindelijk een wielklem.

Als een van de voorbeelden van een duurzame bereikbaarheid, stimuleert Fontys het elektrisch rijden al jarenlang in haar Mobiliteitsagenda. Er staan laadpalen op de eigen campussen in Eindhoven (Rachelsmolen, Nexus, Theodor Fliednerstraat en Theo Koomenlaan), Tilburg (Stappegoor), Venlo, Sittard en Den Bosch. [Tim Durlinger]

Ron Vonk
August
2023
Hoe werkt het precies? Kun je na registratie van jouw laadpasnummer op je Fontys-pas, alleen de Fontys-pas gebruiken of heb je toch allebei nodig? En zo ja, in welke volgorde? Werken alle laadpassen (ook Duitse bijv. ENBW of ADAC) of heb je een specifieke (Nederlandse) laadpas-provider nodig? Is er nog sprake van een roaming-toeslag?
Rob Wakkerman
June
2023
Is er ergens een website of app waarop te zien is wat de bezetting van de laadpalen is?
Dat zou handig zijn want als de laadpalen allen bezet zijn, en ik de auto alsnog wil opladen, dan is het wel zo handig online te zien of er plek is bij een laadpaal in plaats van naar de laadpalen toelopen om te zien of een laadpaal vrij is om de auto te laden.