januari

Nienke Meijer: "Kleur geven en kleur bekennen"

"We gaan onze ambities dit jaar kleur geven", zei Nienke Meijer, voorzitter van het College van Bestuur. Zij opende vandaag de druk bezochte nieuwjaarsreceptie van Fontys in Eindhoven. Het is volgens de voorzitter tijd dat Fontys zijn voornemens zoals verwoord in het visiestuk Focus 2020 meer expliciet gaat maken en ook duidelijker zichtbaar maakt. "Kleur geven en kleur bekennen."

Dat is mede belangrijk omdat Fontys over precies een jaar een instellingsaccreditatie krijgt, waarbij wordt beoordeeld of Fontys zijn zaakjes goed op orde heeft.

Kwaliteit
Meijer benadrukte in haar speech dat het moet gaan over kwaliteit. De 'prestatie-afspraken' met het onderwijsministerie zijn vervangen door 'kwaliteitsafspraken' en dat vindt de voorzitter een goede zaak. Economische drijfveren, zoveel mogelijk studenten binnenhalen en klaarstomen, zijn daarbij niet meer leidend.

"Kwaliteitsafspraken moeten over de kwaliteit van ons onderwijs gaan. Dat drijft ons en dat willen we terugzien in de afspraken die we maken met onze studenten, met onze stakeholders en met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap."

Zij riep ook op ook scherp te blijven en je steeds te blijven afvragen waarom we de dingen doen, zoals we ze doen. [Petra Merkx]