Nexus-gebouw even ontruimd om vat chemicaliën

Het Nexus-gebouw van Fontys op het terrein van de TU/e is vrijdagmiddag kort ontruimd geweest. Iemand, vermoedelijk een student, had verkeerde chemische middelen met elkaar gemengd waarna de brandweer moest worden opgeroepen.

In een chemielab op de tweede verdieping van het Nexus-gebouw zijn chemicaliën in een vat gedaan waardoor er een reactie ontstond en het vat bol ging staan. Maarten van Andel, directeur van Toegepaste Natuurwetenschappen: “Een medewerker van Summa zag het gebeuren en heeft ingeschat dat er mogelijk gevaar zou zijn. Hij heeft een ontruiming in gang gezet.”

Binnen een paar minuten waren alle medewerkers en studenten van zowel Fontys als Summa buiten. “Het gebeurde op 1 april, maar het was beslist geen grap”, vervolgt Van Andel. “Ik ben gebouwbeheerder en wist direct dat het geen oefening was.”

De brandweer en politie arriveerden ‘binnen luttele minuten’. De brandweer is naar binnen gegaan en sloot het pand af om het gevaar te inventariseren. Na een uur was de situatie onder controle en mocht het gebouw weer gewoon betreden worden. Er is geen ontploffing geweest en er zijn ook geen gewonden gevallen.

Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar het incident. [Karen Luiken