oktober

Netwerken en stages binnenslepen op Career Event

Zeker duizend studenten begaven zich woensdagmiddag in het Klokgebouw in Eindhoven. Daar konden ze op zoek naar een stage-, praktijk- of afstudeeropdracht. Of past een bijbaan of startersfunctie toch meer bij hen? De keuze was reuze op het Career Event.

Grote namen als DHL, Bakertilly, Vion, EY, Hoppenbrouwers, Bavaria en ABInbev staan deze middag klaar om de studenten van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie (FHEC) met open armen te ontvangen. Maar ook de kleinere bedrijven zijn in groten getale aanwezig; maar liefst 182 stands worden gevuld. Allemaal op zoek naar die ene Fontysstudent die zij bij hun team willen voegen.

Studenten Floris en SjoerdSjoerd Westerkamp en Floris van der Wolf zijn twee van de de vele studenten die het Career Event afstruinen. Ze studeren beiden Bedrijfskunde en zoeken een stageplaats voor hun eerste jaar. “Daar is dit de uitgelezen plek voor, want we kunnen hier onderzoeken welke bedrijven er in de regio zijn, wat zij te bieden hebben en waar onze eigen interesses liggen.”

PSV en BMW
Het is de eerste keer dat de mannen zo’n evenement meemaken. “Echt spannend is het niet, maar het is wel erg leuk. En ook nog eens goed voor je netwerk natuurlijk.” Voor welk bedrijf de studenten precies willen gaan, weten ze nog niet. Maar er zijn wel gegadigden. “We gaan sowieso kijken bij PSV en BMW. Daar stagelopen lijkt ons wel heel erg gaaf.”

Jet Willems is voornamelijk overweldigd door het grote aantal bezoekers. Als student Finance & Control zoekt ze een afstudeerstage. “Dit is pas de eerste keer in mijn schoolcarrière dat ik zo’n beurs meemaak omdat eerdere edities niet doorgingen vanwege corona. Het is wel even wennen.”

Jet WillemsBedrijven waar ze sowieso langs wil gaan, heeft ze niet. “Ik laat me vooral inspireren door de bedrijven die hier staan en luister naar de passie van medewerkers. Misschien wakkert dat het vuur in mij ook wel aan.”

Naamsbekendheid
Waar het bij de informatiestand van de Belastingdienst verdacht rustig is, is het aan de overkant juist erg druk. Daar staat BMW met een sportieve bolide. “Of het ligt aan ons”, grappen twee medewerksters van Pala Group, het bedrijf waar BMW onder valt.

“We zoeken op dit moment drie stagiaires voor stages in deze regio. Vandaar dat we hier vandaag staan. Daarnaast weten veel studenten niet dat we meer zijn dan alleen BMW, maar juist deel uitmaken van een grote organisatie. Dus naamsbekendheid creëren is ook voor ons vandaag belangrijk.”

Last van de arbeidsmarkt
Duizend studenten die allemaal voor hetzelfde doel komen: een stage vinden. Probeer dan maar eens nét dat bedrijf te zijn waar ze naar op zoek zijn. De standhouders van AVZ-Group pakken het op hun eigen manier aan. Wanneer een student langsloopt, klinkt het al gauw: ‘Ho, je vergeet de belangrijkste hè’. Het eerste contact is gemaakt.

Een enthousiaste uitleg volgt met het uitwisselen van mailgegevens als eindresultaat. “Het is voor ons best lastig om in de huidige arbeidsmarkt stagiaires of nieuwe medewerkers te vinden. Een enthousiaste aanpak kan vandaag misschien wel het verschil maken.”

Met een stageplek naar huis
Oriënteren en verbinden; dat zijn volgens communicatieadviseur Marion Mollen de belangrijkste pijlers van de dag. “Door in gesprek te gaan met de bedrijven weten onze studenten ook beter waar ze aan toe zijn. Daarbij hoop ik dat heel veel studenten vandaag hun match vinden en met een stageplek naar huis gaan. Dat we daar als Fontys zijnde aan mee hebben kunnen werken, is alleen maar mooi.” [Noëlle van den Berg]