september

Net afgestudeerden vinden makkelijker werk dan ze denken

Eigen netwerk belangrijk voor vinden baan

Studenten in het hoger onderwijs zijn pessimistischer over het vinden van een baan dan nodig is, blijkt uit onderzoek van Qompas. Van de net afgestudeerden denkt slechts een derde deel dat ze binnen twee maanden een baan vinden, terwijl dat in de praktijk bij bijna 70 procent lukt. Qompas: ‘Studenten hebben nog niet door dat er een krapte is op de arbeidsmarkt.’

In de helft van de gevallen sluit de baan goed aan bij de studieachtergrond, en in een derde van de gevallen 'enigszins'. Toch zijn degenen die werk hebben dat niet aansluit bij hun opleiding, daar nog best tevreden over. Bijna de helft geeft aan dat ze 'leuk werk' hebben.

Het eigen netwerk is een goede bron voor het vinden van een baan, blijkt uit het onderzoek. Een kwart van de starters vindt zo werk. Maar ook stages en het ouderwets solliciteren via vacaturesites of de sites van bedrijven leveren een baan op.

Goed salaris
En ja, een goed salaris vinden studenten belangrijk, net als opleidings- en doorgroeimogelijkheden en leuke collega’s. Het belangrijkste vinden zij echter de inhoud van hun eerste serieuze baan: dat zegt 85 procent van de respondenten. Een vast contract staat pas op de negende plek.

Ook het imago van de werkgever speelt een rol. Met name de mannen hechten daar waarde aan. En werkgevers die zitten te springen om personeel doen er goed aan – niet alleen vanwege het milieu - om ‘duurzaam’ te zijn. Driekwart van de studenten let daarop. Een tijdje in het buitenland werken klinkt aantrekkelijk voor ongeveer de helft van de studenten.

En wat gaan de afgestudeerde hbo’ers en wo’ers uiteindelijk verdienen? Daar blijken de studenten een redelijk goed beeld van te hebben. Het is voor een net afgestudeerde hbo’er gemiddeld 2050 euro bruto per maand en voor een wo’er 2530 euro.

Missen vaardigheden
Eenmaal aan het werk, merken veel starters dat ze kennis en vaardigheden missen, constateert Qompas. Met name op de inhoud en op het gebied van praktische vaardigheden, zegt de helft van de ondervraagde starters. Je zou verwachten dat dit laatste bij afgestudeerden aan een beroepsopleiding in het hbo veel minder zou zijn, maar dit is niet het geval. 49 procent starters afkomstig uit het hbo (tegen 51 uit het wo) zegt deze vaardigheden te missen.

Een kwart van de starters zegt ook dat ze niet zijn voorbereid op de verantwoordelijkheden die ze in hun werk krijgen. Hoewel wat kleinere aantallen, vindt nog steeds 17 procent van de ondervraagden dat ze sociale en culturele vaardigheden missen en 16 procent dat ze niet creatief en communicatief genoeg zijn.

Qompas vroeg de studenten ook of zij liever een man of vrouw als leidinggevende willen hebben. 25 procent had een ‘lichte voorkeur’ voor mannen en 16 procent voor vrouwen aan het roer. Er was weinig verschil tussen de antwoorden van vrouwelijke en mannelijke ondervraagden. [Petra Merkx]