februari

Negen met een griffel voor stage Maarten

Engineering-reus vraagt patent aan op idee Fontys-student

Patent aanvragen voor software die binnen je bedrijf is ontwikkeld: niets nieuws onder de zon. Maar als die software is bedacht door een stagiaire wordt het een bijzonder verhaal. Zowel voor het betreffende bedrijf, engineering-gigant AVL in het Oostenrijkse Graz, als voor Fontys-opleiding Automotive. Maarten van de Wetering denkt zelf dat vooral zijn medestudenten verbaasd zijn. "Zo'n goede student was ik namelijk niet."

Het is een mooi verhaal van de 25-jarige Maarten uit Wintelre. Mbo-diploma op zak, besloot hij bij Fontys door te studeren. Automotive in Eindhoven en Helmond. "Ik had veel moeite met het niveau. Ik heb er bovengemiddeld veel tijd en energie in moeten steken."

Des te opmerkelijker is dat hij zijn studie niet op dezelfde manier aanpakte als zijn medestudenten. Zo koos hij geen Fontys-stageplek maar eentje naar eigen inzicht. "Zo ver mogelijk van Nederland vandaan." Het werd het Oostenrijkse AVL.

Maarten bij AVL met hoofd software development Alois DanningerOké, die jongen zal goed Duits spreken en daar al mensen kennen? Neuh. Sterker nog: Maarten was voor zijn minor juist naar de VS getogen - ook lekker ver weg - om aan de Southern Utah University vooral zijn Engels bij te spijkeren. "Mijn Engels was zó slecht... In die zeven maanden daar heb ik echt flink bijgeleerd. Spreken gaat nu moeiteloos, schrijven kost nog iets meer moeite."

Zo zette Maarten zijn minor, zijn stage én zijn afstudeertijd allemaal achter elkaar. En allemaal in het buitenland. The man with a plan. Want het kan ook geen toeval zijn dat de voertaal bij AVL Engels is.

Het eindresultaat: een 9 als beoordeling voor zijn stage, een dikverdiend diploma dat eind deze maand wordt uitgereikt én een arbeidscontract bij AVL. "In april ga ik terug naar Oostenrijk."

Slagroom
Niet alleen maakte Maarten zijn studietijd tot een speciale, zijn stage was de kers op de slagroom. Of de slagroom op de kers. Want temidden van talloze hoger opgeleide en veel ervarener collega's, wist Maarten tot ieders verbazing software te schrijven die een ogenschijnlijk klein probleem met verstrekkende gevolgen oplost.

Het komt erop neer dat de standaard software tekortschiet die nu nog wordt gehanteerd om de NOx-emissie van dieselvrachtwagens met behulp van AdBlue binnen de perken te houden. "Dat lukt nog wel bij een gloednieuwe vrachtwagen, maar niet als er al een jaar of langer mee is gereden. Met mijn software wordt de calibratie verbeterd", legt Maarten uit.

De kennis die hij bij Fontys opdeed kwam er goed bij van pas. Maar misschien nog wel beslissender was Maartens mbo-achtergrond. "Ik ben eigenlijk een gediplomeerd automonteur. Dat bleek op deze plek heel erg handig te zijn. De meeste collega's daar waren allemaal masters, die zijn te veel alleen in hun hoofd bezig. Ik bleek veel meer verstand te hebben van technische dingen."

Geen tien
Klinkt simpel, is het niet. Dat blijkt wel: AVL vroeg er meteen patent op aan. Zo werd de stage bijna een tien met een griffel. "Het werd een 9 omdat ik had uitgelegd dat in Nederland een 10 bijna ondenkbaar is", legt Maarten uit.

"Maar in Oostenrijk en vooral Duitsland kijken ze daar toch anders tegen aan. Daar is het normaler dat je een 10 krijgt als je echt goed bent. Zoals een bachelor daar eigenlijk ook weinig voorstelt: iedereen vindt dat je dan 'natuurlijk' ook je master nog gaat halen."

Ondanks zijn perfecte stage kostte het Maarten daarom toch nog even moeite om aangenomen te worden bij AVL. "Omdat ze eigenlijk alleen masters aannemen. Maar met hulp van mijn begeleider krijg ik er nu toch een baan."

Hoe lang Maarten bij AVL blijft, dat kan hij nog niet zeggen. Hier houdt de kien uitgestippelde route voorlopig even op. "Een paar jaar denk ik, dan wordt het weer tijd voor iets anders." [Jan Ligthart