november

Neem tijd om jezelf te ontwikkelen

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Deze week: Kaila (20), student Toegepaste Psychologie in Eindhoven.

“Ik volg sinds september de minor Kunst Creëren en Onderzoek in Tilburg, waarmee ik veel geluk heb, want bijna alle lessen zijn fysiek. Ik vind het ideaal, want zo leer ik beter. Ik raak namelijk snel afgeleid.

Als ik thuis les zou hebben, dan zou ik vaker op mijn telefoon zitten. Bij fysieke lessen kan je bijna niet anders dan je aandacht erbij houden.

Ik heb het gevoel dat er weinig rekening wordt gehouden met de tweede-, derde- en vierdejaars, in vergelijking met de eerstejaars. De stagedrempel (studiepunten die nodig zijn om op stage te mogen) is alleen verlaagd voor eerstejaars studenten.

Ik zit in het derde jaar en bij ons is hier geen sprake van. Na mijn minor moet ik namelijk meteen op stage en ik moet nog wat dingen inhalen van het tweede jaar. Dat geeft mij best veel stress.

Ik denk dat ik voor heel meel mensen kan spreken als ik dit zeg: als je zo veel tijd over hebt door corona, omdat je bijvoorbeeld niet hoeft te reizen, dan kan je meer tijd voor jezelf nemen. Je kan jezelf leren ontdekken, bijvoorbeeld door een nieuwe kledingstijl te nemen. Ik denk dat veel jonge mensen wel gemerkt hebben dat er meer tijd is om jezelf te ontwikkelen.” [Kasper Wienk]