november

'Nederland is fantastisch, maar jullie klagen wel veel'

De Week van de Internationale Student staat voor de deur, een week waarin werelden worden samengebracht. Bron vroeg twee internationale studenten met een bijzonder verhaal naar hun ervaringen in Nederland.

Daria Mikalauskene kwam in februari 2021 over van miljoenenstad Sint-Petersburg naar het relatief rustige en kleinschalige Venlo voor een semester aan Fontys University of Applied Sciences. Dat was een behoorlijke cultuurshock voor de Russische.

“Nederland is totaal anders dan Rusland. De mensen zijn heel open en zeggen wat ze denken, dat ben ik niet gewend. Russen zijn meer introvert en gesloten.” Daria was op slag verliefd op Nederland.

Een fantastisch jaar
“Ik vind het hier fantastisch. De mensen zijn aardig, het eten is heerlijk, de natuur is mooi en er zijn heel veel fietspaden. Ik geniet hier echt van het fietsen. Het is een fantastisch jaar voor mij.”

Daria MikalauskeneHet beviel Daria zo goed dat ze na haar semester in Venlo besloot nog een semester te blijven. Inmiddels is ze verhuisd naar Tilburg waar ze het programma Bilingual Education/English stream volgt aan Fontys School of Teacher Training for Secondary Education.

Studentgericht onderwijs
Het studeren in Nederland bevalt Daria goed. “Het onderwijs is hier heel student- en praktijkgericht, in Rusland ligt de nadruk meer op feitenkennis en het hele systeem is daar meer docentgericht.”

De Russische ziet de studie in Nederland als een mooie kans om iets van de wereld te zien en tegelijkertijd aan haar Engels te werken. Inmiddels volgt ze op eigen initiatief ook Nederlandse les.

“Jullie taal heeft overeenkomsten met het Russisch. Het is voor mij iets makkelijker op te pakken dan het Engels en het helpt me in de dagelijkse communicatie.”

Nog wel wat te leren
Contact leggen met andere studenten vindt ze nog lastig. Dan zit haar Russische karakter haar enigszins in de weg. “Ik ben niet zo open als de meeste Nederlanders en ben veel op mezelf de laatste maanden.” Met een lach: “Op dat gebied kan ik nog wat van jullie leren.”

Na dit semester gaat Daria zeer waarschijnlijk terug naar Rusland om haar studie Teacher Training aan de Moscow University af te ronden. “Als ik de mogelijkheid heb om nog wat langer te blijven, dan doe ik dat zeker. Want het bevalt me hier prima.”

Olympisch wedstrijdzwemmer
Ook Kyle Stolk heeft als internationale student zijn plek in Nederland gevonden. Hij groeide op in de Zuid-Afrikaanse kunstplaats Amanzimtoti.
Na een tussenstop van vier jaar in Ierland belandde het gezin Stolk uiteindelijk in Nederland waar Kyle in 2017 aan de pabo in Eindhoven begon. Daarnaast richtte hij zich op een carrière als olympisch wedstrijdzwemmer.

“Ik ben Engelstalig opgevoed maar heb een Nederlandse vader. Ik heb pas Nederlands leren spreken toen we naar Eindhoven verhuisden en ik voor de Nederlandse zwembond mocht uitkomen. Toen wilde ik zo snel mogelijk de Nederlandse taal machtig zijn.”

Focus op studie
Inmiddels zijn we een flink aantal jaar verder en heeft Kyle zijn sportieve aspiraties op een lager pitje gezet. “Ik focus me voorlopig op mijn studie, want door de combinatie van studie en topsport heb ik vertraging opgelopen.”

Kyle Stolk in het zwembadNederland is volgens Kyle een fantastisch land om in te wonen. “Alles is hier zo goed georganiseerd, van de infrastructuur tot de zorgverzekeringen. Dat is in Zuid-Afrika en Ierland wel anders.”

Toch kent hij inmiddels ook de minder mooie kanten van ons land. “Mensen hebben nogal de neiging om te klagen en te zeuren. Alles kan altijd beter en mensen die bijzondere prestaties leveren worden heel snel van hun voetstuk getrokken. Dat is echt de Nederlandse mentaliteit.”

Wereldreis
In 2023 hoopt Kyle af te studeren, al wordt dat volgens hem nog een hele puzzel. Het werk in het onderwijs bevalt hem goed, maar een carrière in het Nederlandse basisonderwijs ziet hij niet meteen zitten.

“Ik ben avontuurlijk ingesteld en wil nog zo veel van de wereld ontdekken. Mijn droomscenario is om na mijn studie een half jaar de wereld over te reizen en daarna in een ontwikkelingsland les te gaan geven. Dat zou echt tof zijn.” [Ivo van der Hoeven]