Tilburg,
12
oktober
2017
|
11:38
Europe/Amsterdam

Mythes over sport en voeding ontzenuwd

Fontys-docent en diëtist Vera Wisse scheidt in boek de zin van de onzin

Wielrenners die elke avond een bord pasta eten. Het flesje sportdrank na een inspannende wedstrijd. Drogisterijrekken vol voedingssupplementen. Als het gaat om sport en voeding, zijn er veel halve en hele waarheden, weet Fontys-docent Vera Wisse. In het boek 'Eet als een atleet' scheidt de voedingswetenschapper samen met twee andere sportdiëtisten de zin van de onzin.

De rode draad: er is geen algemeen voedingspatroon met koolhydraten en eiwitten voor een sporter. "Er zit nogal een verschil tussen een tennisser die voor en na schooltijd traint en iemand die een triatlon loopt en daarvoor fulltime traint", weet Wisse. Het boek rekent ook af met mythes over gezonde voeding. Zo worden op dit moment volgens de docent van de opleiding International Lifestyle Studies eiwitten enorm gehypet: "Iedere sporter zou 20 gram eiwitten nodig hebben om te herstellen. Een mooi rond getal, maar er wordt daarbij niet gekeken naar iemands lichaamsgewicht. Wanneer je als 120 kilo zware bodybuilder flink hebt getraind, dan is 20 gram eiwitten een beetje weinig. En juist te veel als je 50 kilo weegt en net aan yoga hebt gedaan."

Naast algemene staat er ook veel specifieke informatie in het boek. Bijvoorbeeld over de voorbereiding op een trainingskamp in de hitte, kou of op hoogte. Ook worden tien personages voorgesteld in diverse takken van sport met een verschillende intensiteit. Tussendoor zijn recepten te vinden die aansluiten bij een bepaald onderwerp of persoon.

Diëtistenpraktijk
Naast haar werk voor Fontys heeft Wisse (33) een eigen diëtistenpraktijk in Middelburg. Ze begeleidt daarbij onder anderen sporttalenten op nationaal en internationaal niveau. Die geeft de Zeeuwse voedingsadviezen, zodat ze goed kunnen presteren bij en herstellen van trainingen en wedstrijden. "Ik geloof best dat je de top kunt bereiken op alleen hamburgers en friet. Maar aan de top blijven, dat wordt een ander verhaal. Je moet wel een enorm talent zijn om bepaalde aspecten als voeding te kunnen negeren, want je komt op een gegeven moment gewoon voedingsstoffen tekort." Voldoende rust, ook in het 'koppie', zijn volgens haar andere belangrijke succesfactoren.

Wisse is ervaringsdeskundige. Bij de junioren zat ze tussen de nationale top van het discuswerpen. Ze pakte die sport vijf jaar geleden weer op en traint nu soms wel vier keer per week. Dat de sportdiëtist ook aan de slag ging als docent is beslist geen financiële noodzaak: "Ik werkte fulltime in mijn praktijk, maar dat was ik beu. Zo ben ik langzaam het onderwijs in gerold en dat bevalt prima. Het is erg leuk om met jonge mensen te werken." Voordeel is bovendien dat ze studenten sprekende praktijkvoorbeelden kan geven. De samenwerking met Fontys is wederzijds goed bevallen, want na twee jaar kreeg de docent onlangs een vast contract. [Tim Durlinger]

Het boek 'eet als een atleet' (190 pagina's) is voor 23,50 euro online te bestellen via www.eetalseenatleet.com. Vrijdag wordt het gelanceerd tijdens een congres over sport en voeding op sportcentrum Papendal. 

Tips

Vera Wisse is docent bij de opleiding International Lifestyle Studies van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in Tilburg. Ze geeft daar les in de vakken food, human movement en health. Daarnaast schrijft ze voor het wetenschappelijk platform I'm a Foodie, dat ook het boek met haar bijdrage uitgeeft. Speciaal voor Bron geeft ze de volgende tips over sport en voeding:

* Het flesje sportdrank na een wedstrijd: "Dat heeft weinig toegevoegde waarde als je niet minstens anderhalf uur hebt gesport. Je kunt dan net zo goed een bidon met water drinken."
* Voedingssupplementen bij de drogisterij: "Over het algemeen zijn ze weinig zinvol. Maar mensen geloven er graag in. Er zijn misschien zes supplementen waarvan bewezen is dat ze werken voor een specifieke doelgroep onder specifieke omstandigheden."
* Informatie over voeding en sport: "Laat je goed Informeren door iemand die er verstand van heeft, zoals een sportdiëtist. Er wordt veel gezegd en geschreven en als je Googlet, vind je veel informatie. Maar zorg dat je betrouwbare krijgt. Laat je leiden door wetenschappelijke artikelen, niet door wat de fitnessinstructeur heeft geschreven."

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws