januari

Muziekboek studenten brengt mooie herinneringen boven

Dat een beeld meer zegt dan duizend woorden is een bekend gegeven. Muziek doet dat ook. Voor een aantal studenten van de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement was dat precies de kern van ‘De tijd vliegt’,  het muziekboek voor mensen met dementie.

Fleur Willems is een van de drie oud-studenten die aan het roer stond bij de ontwikkeling van het boek. “Het derde jaar van onze opleiding staat in het teken van het opzetten van een onderneming. Een soort van project, waarbij je geacht wordt een product te ontwerpen, investeerders te zoeken, te produceren én te verkopen.”

Dat bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het groepje van Fleur, dat in totaal uit vijf studenten bestond, had nogal moeite met het verzinnen van een product. Verschillende ideeën passeerden de revue, maar niets bleek echt aan te slaan. Totdat de groep in gesprek raakte over gedeelde interesses. “Daaruit bleek dat we allemaal raakvlakken hadden met zorg en dementie. Toen is het balletje snel gaan rollen.”

Eureka-momentje
Fleur noemt het zelf een eureka-momentje toen de groep met het idee van het muziekboek op de proppen kwam. “Maar toen begon het echte werk pas. Van de inhoud en het ontwerp, tot aan het regelen van de muziekrechten: we moesten alles zelf uitzoeken.”

Dat ging niet heel gemakkelijk. Vanuit Fontys wordt een maximaal bedrag ingesteld dat de studenten mogen gebruiken. Daar zat de groep van Fleur flink overheen. “Toen hebben we het jaar gebruikt voor onderzoek bij zorginstellingen, ontwerp en het peilen van interesse op de markt.”  [Tekst gaat verder onder de foto]

Hoewel het project na het derde studiejaar officieel was afgelopen, ging Fleur samen met twee andere studiegenoten toch door met het muziekboek. “Dat doen we onder de bedrijfsnaam Emjoy, dat staat voor Enjoy Memories, iets wat voor mensen met dementie erg belangrijk is. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. “Muziek blijft ons het langst bij en kan herinneringen oproepen. Hoe ons boek daar aan kan bijdragen?”

Puur geluk
Dat gebeurt onder meer met de nummers ‘Tulpen uit Amsterdam’ en ‘Een glimlach van een kind’. Het boek, dat sinds drie maanden te koop is, is van stevig karton, bevat meer dan genoeg plaatjes en heeft voor ieder lied een knopje, waar je op kunt drukken om de muziek af te spelen. “We zien mensen met dementie meedeinen, neuriën of zelfs zingen met ons boek. We creëren hiermee pure geluksmomentjes. Niet alleen voor de mensen met dementie zelf, maar ook voor familieleden.”

Muziekboek voor dementieHoewel Fleur en haar collega’s ontzettend blij zijn met de resultaten die het boek teweegbrengt, blijven ze niet stilstaan. Er wordt druk gewerkt aan nieuwe producten, waaronder nieuwe versies van het muziekboek. “Iedereen heeft vroeg of laat in zijn of haar leven te maken met dementie. Dat wij die periode wat draagbaarder kunnen maken voor alle betrokkenen is ontzettend waardevol.”

Blij van wat je doet
Fleur deelt graag nog een tip met andere studenten die graag willen ondernemen, maar niet zeker weten of het iets voor hun is. “Er zitten risico’s aan ondernemen, maar die risico’s zijn er altijd. Elke keer wanneer ik met mijn collega’s of met anderen over Emjoy praat, word ik onwijs enthousiast en ben ik blij met het werk dat ik doe. En als je blij wordt van iets wat je doet, moet je het vooral doen.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Het boek ‘De tijd vliegt’ is te koop op verschillende websites en in een aantal lokale boekhandels.

Ankie Waltmans
January
Wat een leuk idee! Ik heb er meteen eentje besteld.