november

Muziek van voor hun tijd

De muziek die je tot je neemt in je puberteit schijn je het langste bij je te houden. Iets met je associatieve geheugen. Laatst besloot ik de proef op de som te nemen. Ik zette het album Throwing Copper van Live op. Toen ik een jaar of 15 was draaide ik dit album grijs, maar in de 25 jaar erna heb ik het, geloof ik, nooit meer afgespeeld. En ja hoor, na 25 jaar zonder Throwing Copper blèrde ik alle liedjes mee, inclusief iedere psychedelische uithaal, ieder gitaar-pingeltje en iedere volume-versnelling. Mijn man, in zijn puberteit geen alto maar een gabber, vond het een vermakelijk aangezicht.

Nu zeg je even tegen Google Home 'speel Throwing Copper op Spotify', maar 25 jaar geleden ging er echt gewoon een cassettebandje in de stereo. De cd huurde je bij de bibliotheek en nam je dan thuis op een bandje op. Als je erbij stilstaat, niet meer voor te stellen.

Aan het begin en tijdens de pauze van ieder college luister ik altijd naar muziek. Dat doe ik al sinds ik op de middelbare school economie- en wiskundeles gaf, bleef ik doen toen ik op de Universiteit van Maastricht lesgaf, en doe ik nu nog steeds. Het is een vast onderdeel van mijn lesgeef-ritueel. Zoals een voetballer eerst zijn rechterschoen aantrekt voordat hij zijn linker voetbalschoen aan zijn voet schuift, zo draai ik muziek voorafgaand aan een college. Dan kan ik focussen en mezelf klaarstomen om vol overgave studenten mee te nemen in de wondere wereld van de neuromarketing.

Een poosje terug draaide ik aan het begin van een college 911 van Wyclef Jean en Mary J. Blige, één van mijn persoonlijke favorieten. Een studente in de collegezaal vroeg 'Mevrouw, van wie is dit liedje?'. Ik: 'Wyclef Jean en Mary J. Blige natuurlijk, ken je dit niet dan?'. Studente: 'Nee, nog nooit gehoord'. Ik snapte daar helemaal niets van.

In de pauze zocht ik op hoe oud het liedje was. 911 is uitgebracht in 2000, dat zal dus rond de geboorte zijn geweest van deze studente.
Oeps.
Het was de eerste keer dat ik me echt oud voelde.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.