juni

Monteurs uit Scandinavië opgeleid door Fontys

De Pedagogische Technische Hogeschool van Fontys heeft onlangs een uniek pilotproject afgerond. Tijdens het project Fast Track Technician werden 31 monteurs uit Scandinavië naar Eindhoven gehaald om bij de DAF-fabriek een spoedopleiding te volgen tot Master Technician.

De monteurs uit Noorwegen, Zweden, Finland en Denemark zijn inmiddels allemaal geslaagd en moe maar voldaan teruggereisd naar Scandinavië. Maar als het aan mede-initiatiefnemer Frits Hurkmans ligt komt er zeker een vervolg op het project.

“In samenwerking met DAF hebben we een fantastische pilot ontwikkeld. Met dit opleidingstraject kunnen we monteurs uit het buitenland op locatie opleiden tot het hoogste niveau binnen die functie, dat van Master Technician.” Frits Hurkmans

Intensieve samenwerking
Het pilotproject is het nieuwste initiatief in de vijftienjarige samenwerking tussen Fontys en DAF. Volgens Hurkmans, docent van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek, profiteren beide partijen optimaal van deze intensieve samenwerking.

“Wij leiden monteurs op voor DAF en in ruil daarvoor kunnen we gebruik maken van de kennis en materialen van de Eindhovense truckbouwer. Zo blijven we op de hoogte van de nieuwste technieken en ontwikkelingen in de branche en zitten we dicht bij het vuur. Dat biedt ons een enorm netwerk voor stageplekken en dat soort zaken.”

Focus op Scandinavië
Dat de pilot Fast Track Technician zich specifiek richtte op de Scandinavische landen is volgens Hurkmans geen toeval. “In deze landen heeft DAF een minder groot marktaandeel en dus is het kennisniveau van de monteurs ook minder hoog. Het was de wens van DAF om daar wat aan te doen en het kennisniveau van deze monteurs te verhogen. En dat is heel aardig gelukt.” Een opleider van Fontys geeft uitleg aan de cursisten.

In twee weken tijd werd de technici een grote hoeveelheid kennis bijgebracht over de steeds complexer wordende techniek van de DAF-trucks. Daarnaast werden de monteurs op verzoek van  Hurkmans en zijn collega’s ook nadrukkelijk in de watten gelegd.

Erkenning voor monteurs
“Monteursopleidingen zijn normaal gesproken heel sober. Het zijn echte blue collar opleidingen. Wij hebben ons er hard voor gemaakt om deze monteurs ook in de watten te leggen, want zij zijn heel belangrijk binnen de organisatie. Daar mag best wat meer erkenning voor komen.” De monteurs brachten een bezoek aan  het DAF Museum.

En dus bezochten de monteurs gezamenlijk het DAF Museum, maakten ze een testrit in het nieuwste DAF-model en gingen ze lekker uit eten. “Ook voor de groepsbinding was dit heel belangrijk”, stelt Hurkmans.

Of de pilot een vervolg krijgt is nog niet zeker, maar Hurkmans hoopt van wel. “We kunnen nog veel meer monteurs uit alle delen van de wereld opleiden, gewoon hier in Eindhoven. Dat is goed voor DAF én voor ons onderwijs.” [Ivo van der Hoeven]

Nico Blaauwendraat
June