oktober

Mondkapjes binnenkort verplicht in Fontys-panden

In openbare ruimtes van Fontys-gebouwen moet iedereen na de herfstvakantie verplicht een mondkapje dragen. Dat is de meest in het oog springende ingreep naar aanleiding van de nieuwe coronamaatregelen. De (beperkte) fysieke lessen kunnen doorgaan.

Mondkapjes worden vanaf 26 oktober verplicht in de gangen, hallen en toiletten. Om deze maatregel te kunnen handhaven, zijn de huisregels van Fontys aangepast.

Studenten moeten er zelf een meenemen. Omdat ook medewerkers verplicht worden om mondmaskers te dragen, worden die gezien als ‘arbeidsmiddel’ en is Fontys verplicht ze aan werknemers ter beschikking te stellen. Zij krijgen daarom zo snel mogelijk twee uitwasbare exemplaren thuisgestuurd.

Joep HoutermanTientallen besmettingen
Fontys besloot begin deze maand al het dragen van mondkapjes in de openbare ruimten van haar gebouwen ‘dringend te adviseren’. In een brief aan alle Fontys-medewerkers geeft bestuursvoorzitter Joep Houterman aan dat er veel mensen waren die dat advies nog niet ter harte namen.

'Binnen de Fontysgemeenschap hebben we vele tientallen besmettingen moeten noteren', aldus Houterman. Daarom is het 'dringend advies' veranderd in een verplichting.

Praktijklokalen
Het Centraal Crisisteam adviseert bovendien om de maskers ook in praktijklokalen te dragen tijdens activiteiten waarbij het lastig is om anderhalve meter afstand te bewaren. “Bijvoorbeeld bij instructies en demonstraties”, zegt woordvoerder Mascha Arts.

Handhaving van deze maatregel gebeurt door de beveiligers die Fontys zelf in dienst heeft en eventueel door ingehuurd personeel. Om sancties te kunnen treffen, is hiervoor het Reglement huisregels en ordemaatregelen aangepast. De woordvoerder verwacht echter dat dit alleen nodig is in ‘buitenproportionele’ gevallen: “Voor nu doen we een beroep op iedereen om elkaar te wijzen op het naleven van de maatregelen”.

Locatie Venlo.Onderwijsactiviteiten
Ondanks het aanscherpen van de coronamaatregelen door de regering, is er voor onderwijsactiviteiten nog geen maximum ingesteld van het aantal personen in een ruimte.

Bij Fontys is de voorbije weken al geconstateerd dat sommige ruimtes onnodig ongebruikt blijven. Instituten is gevraagd om de bezetting van hun gebouwen te bekijken.

Naast mogelijkheden om ruimer te roosteren, kunnen leegstaande ruimtes ook worden gebruikt voor studiewerkplekken. Studenten hebben daar nadrukkelijk om gevraagd.

Voorwaarde is wel dat daar toezicht kan worden gehouden en dat de anderhalve meter afstand in acht wordt genomen.

Reisbewegingen
Er zijn door de openbaar vervoerorganisaties vooralsnog geen knelpunten in het vervoer van studenten geconstateerd. En andersom is dat volgens Arts ook niet zo: “Fontys is niet in de problemen gekomen door de sinds 1 juni geldende richtlijn dat het OV maximaal 40 procent van de capaciteit beschikbaar mag stellen. Daar is bij het roosteren ook rekening mee gehouden.” [Tim Durlinger]

Jan Barens
2020
Ik snap dat de politiek een verkeerd straatje heeft ingeslagen in tegenstelling tot Zweden die meteen de goede straat gekozen hebben.

Maar waarom zou Fontys als van Dissel zegt dat 200.000 mensen 24/24u het langere tijd moeten dragen en dat er dan misschien 1 persoon minder sterft. Waarom zou Fontys dat dan vragen? Ik zou toch een bepaalde kritische houding verwachten van Fontys.

Even een lijst van punten tegen:
- Het gaat ook om een niet medisch mondmasker, met andere woorden met kippengaas muggen proberen tegen te houden.

- We moeten ook niet vergeten dat het risico vooral bij 65+ ligt en echt niet bij de studenten of medewerkers van Fontys.

- Als we dan nog grondwettelijk kijken dan kan een overheid niet en vooral Fontys niet de Europese wetten overtreden. Er worden vlot 3 wetten overtreden.

- Daarbij krijgen we dan ook nog de arbowet, die ook geschonden wordt, daar vinden we ook wettelijke bepalingen als een Fontys bepaalde dingen wil verplichten.

Even wat statistisch inzicht over de situatie van nu, aan de hand van cijfers van officiele bronnen:
W. Hardeman
Helemaal mee eens!
Isabelle van Alebeek
Beste Jan,
Ik deel je zienswijze. Ook ik verbaas me over de gang van zaken. De kritisch-onderzoekende houding blijkt voor mij niet langer meer binnen Fontys voorgeleefd te worden. Ik verbind me graag met collega's die wél op onderzoek uit zijn gegaan.
Groet, Isabelle