januari
2022

Moet ik hier nu écht een mondkapje op?

Update

Het crisisteam van Fontys heeft de regels voor het dragen van een mondkapje een tikje aangepast.  Als je in een kantoorruimte of in een tentamenruimte zit op anderhalve meter afstand van anderen, dan mag het kapje af.  De uitgebreide regels zijn hier te vinden.

Mondkapje op, mondkapje af. Het lijkt wel een slechte spelshow uit de jaren zeventig. De nieuwste coronaregels voor het hoger onderwijs zijn niet echt nieuw. Maar roepen wel veel vragen op. Kan het allemaal niet anders?

Anders? Ja, dat kan. Zo stellen de leden van het centrale crisisteam van Fontys. Maar helaas is het bepalen van dat ‘anders’  vooral voorbehouden aan het kabinet. Fontys, net als alle andere onderwijsinstellingen, heeft zich te houden aan de regels die Den Haag oplegt.

En dat betekent sinds vandaag: op de campussen en in de gebouwen altijd en overal anderhalve meter afstand bewaken en altijd en overal een mondkapje op. Met als enige uitzondering dat het mondmasker af mag tijdens het eten en drinken of als het aantoonbaar het onderwijs geven of ontvangen belemmert.

Klinkt simpel. Maar wat te doen als je als student ergens alleen in een lokaal of andere ruimte zit? Of als je als docent ver verwijderd van je collega’s in de docentenkamer of achter je computer zit. Waarom zou je dan nog een mondmasker ophouden?

Alternatieven
Inge BruijnaersInge Bruijnaers is lid van het centrale crisisteam van Fontys en heeft een voorstel  bedacht dat misschien een klein beetje tegemoet komt aan de vraag of het allemaal niet wat makkelijker kan. Al zal dat niet neerkomen op: het masker mag vaker af of de anderhalve meter is niet nodig.

“We zitten vast aan de overheidsregels. Maar we zijn wel aan het kijken of we sommige zaken wat anders kunnen regelen. Dan gaat het om de bewegwijzering bijvoorbeeld, maar ook over het op één dag en/of locatie plannen van praktijkonderwijs zodat het allemaal wat eenvoudiger wordt.”

Ook heeft het crisisteam zich gebogen over hoe te handelen op de langere termijn. Vakbond CNV stuurde hierover afgelopen etmaal nog een noodkreet onder het kopje ‘Nu graag écht stappen om duurzaam veilig onderwijs te garanderen'.  Ook bij Fontys wordt die behoefte zeker ook gevoeld en gehoord. En worden tal van alternatieven en scenario's doorgenomen.

“Maar ook daarbij geldt dat we afhankelijk zijn van wat er in Den Haag wordt besloten”, aldus Bruijnaers.  “Pas als duidelijk is hoe daar het langetermijnbeleid eruit gaat zien, kunnen wij ook aan de slag met een routekaart.”

Roosters
Een andere vraag die bij menigeen leeft: waarom kan er niet meteen op fysiek onderwijs worden overgegaan als het kabinet zoals afgelopen vrijdag een lockdown opheft of bepaalde beperkingen intrekt? Waarom kost dat telkens weer tijd?

Ronald Philipsen, directeur van Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven, is degene in het centrale crisisteam die ook in de klankbordgroep van het onderwijs zit. Hij snapt de vraag heel goed. Tegelijkertijd, zo stelt hij, kun je die vraag niet voor iedere opleiding en elk instituut hetzelfde beantwoorden.

Ronald Philipsen“Op veel plaatsen wordt sinds vandaag weer gewoon fysiek onderwijs gegeven.  Op andere niet. Dat heeft met de aard van het onderwijs te maken: de een heeft uitsluitend theoretisch onderwijs, een andere opleiding kent juist weer heel veel praktijkonderwijs."

"Het al dan niet meteen omschakelen kan ook een andere reden hebben. Er zijn komende week veel tentamens. Sommige studenten vroegen daarom: houd het onderwijs nog even  online, want ik wil niet het risico lopen dat ik mijn tentamen niet kan maken omdat ik net in die laatste dagen besmet ben geraakt.”

Wendbaarder
Voor deze week is het beeld over waar wel en geen fysiek onderwijs plaatsvindt daarom nog een beetje diffuus. Maar na de tentamens verwacht Philipsen dat al het onderwijs weer gewoon fysiek danwel blended wordt.

“In 2020 was het nog een aardschok, dat we ineens alles online moesten doen. Ik vind het mooi om te zien dat we sindsdien veel routine hebben opgebouwd en veel wendbaarder zijn geworden. De stress die we toen op veel plaatsen ervoeren, die zie ik nauwelijks meer.  Het is niet zo dat zo'n omschakeling niets meer voorstelt, maar het gaat nu veel sneller en gemakkelijker.” [Jan Ligthart

Erik
January
2022
Goed dat Fontys kritisch is. Maar het beleid is zo radicaal geworden, dan dit m.i. niet meer genoeg is. Scholen niet langer meewerken aan die waanzin. Het is compleet doorgeslagen. Altijd een mondkap op, en dat met een instelling met een doelgroep die vrijwel 0 risico loopt.
Pat
January
2022
Het zijn natuurlijk niet alléén studenten die rondlopen in onze gebouwen. (Oudere) docenten en andere medewerkers die aanwezig moeten zijn om fysiek onderwijs mogelijk te maken, behoren mogelijk wél tot de groep die risico loopt. Hoe vervelend het ook is, het is even niet anders.