Eindhoven,
21
september
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

Miss Wet T-shirt contests

‘Feitjes leren hoeft niet meer! Je kunt alles opzoeken via Google.’ Dat lijkt me een gevaarlijke uitspraak. Niet in de laatste plaats omdat Google een commercieel platform is. Onthoud: Google is geoptimaliseerd om dingen te verkopen, niet om kennis te verspreiden.

Bijvoorbeeld, je dochter wil een spreekbeurt doen over skischoenen. Ze ‘Googlet’ en voor je het weet gaat de héle spreekbeurt over skischoenenwinkels, tenzij ze vijf pagina’s heeft doorgeklikt. En dat hele goede skischoenenwinkeltje bij je om de hoek, die vindt ze niet want Daka, Decathlon en Perry Sport betalen Google veel meer. Zodat het skischoenenwinkeltje failliet gaat en de buurt verder achteruitholt ...

Dus? Is Google dan slecht?

Tsja. Aan de andere kant opent Google (zeker met YouTube) ‘gratis’ nieuwe werelden. Bijvoorbeeld Miss Wet T-shirtverkiezingen uit de jaren tachtig. Honderden uren kun je moeiteloos online vinden.

Mijn favorieten zijn de verkiezingen overdag. Een ongeïnteresseerd publiek dat soms nog aan de koffie zit. Een man met een waterkan in een korte broek die met tegenzin zijn werk doet. Vrouwen met namen als Tammy en Samantha. Getoupeerde kapsels á la Cyndi Lauper. Fluoriserende strings en soms een bijkleurende hoofdband (bonuspunten). Afgeknipte t-shirts gesponsored door grote merken (vooral Pepsi Light – ja, dames en heren, tijden zijn veranderd). En natuurlijk een heerlijke jaren tachtig soundtrack.

Wat voor sommigen een strandwandeling is, voor anderen mediteren en voor weer anderen urenlang naar de Tour kijken, is voor mij een jaren tachtig Miss Wet T-shirtverkiezing. Pure ontspanning.

Dus zo slecht kan Google dan ook weer niet zijn. Toch?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
edwin
22
September
2018
@Blom:
Dit is ook een inspirerend stuk https://nl.wikipedia.org/wiki/Ironie
Blom
21
September
2018
Dus de boodschap die je als technofilosoof aan jonge mensen en aan collega's wilt geven, is dat het geven van (bonus)punten aan fluoriserende strings met bijkleurende hoofdband, en het jezelf beter voelen dan getoupeerde types die Tammy en Samantha heten, gelijkwaardig is aan een strandwandeling of mediteren? Werkelijk?
Ik hoop dat je ter ontspanning ook manieren vindt waarbij je je verbonden voelt, in plaats van neerkijken op anderen...
Misschien is het interview met deze technofilosoof inspirerend?
https://onbeing.org/programs/seth-godin-life-the-internet-and-everything-sep2018/