oktober

Studenten organiseren eigen ADE-event: 'Meer dan een festival'

Je eigen evenement organiseren tijdens de grootste muziekconferentie én het meest massale festival van het land: Amsterdam Dance Event. Dik veertig studenten van de minor Dance Industry gaan ervoor.

Tijdens de minor Dance Industry leren deelnemers hoe ze een dance-organisatie kunnen vertegenwoordigen en hoe ze werken binnen de bedrijfsidentiteit van de dancecultuur. Dat doen ze met verschillende projecten, waar het organiseren van een evenement tijdens ADE er één van is. Mark van Bergen is daar als minorcoördinator en -docent bij betrokken.

“We zijn sinds een jaar of zeven educatiepartner van ADE en tijdens de minor krijgen we de kans om studenten daar werkervaring op te laten doen”, legt Van Bergen uit. “Voorheen deden we dat met allerlei kleine onderdelen die geïntegreerd zaten in het ADE-programma, maar sinds vorig jaar hebben we een door onszelf georganiseerde dag in een prachtige locatie in het centrum van Amsterdam.”

Netwerken
ADE bestaat uit een dag- en een nachtprogramma en wordt op honderden verschillende locaties in Amsterdam gevierd. Er zijn technofeestjes, houseparties en netwerkborrels. Het evenement van de studenten van de minor Dance Industry is een conferentie en vindt plaats bij Lynk & Co, een Chinees-Zweeds hybride automerk met een zogenoemde flagship club aan het Rokin.

“Onze studenten hebben onderzoek gedaan naar trends en ontwikkelingen die nu spelen in de branche en hebben die vertaald in een programma met panels en workshops”, vervolgt Van Bergen. “Ze doen allemaal hun eigen ding; de één richt zich op het marketinggedeelte, de ander leidt de boel.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Eén van die studenten is Adriënne van Os. Ze studeert in Haarlem en komt speciaal voor deze minor drie keer per week naar Tilburg. “We hoeven gelukkig maar drie dagen per week naar school. En bovendien duurt de minor maar een half jaar, dus dat is te overzien. Het is tijdelijk.”

Adriënne vertelt dat het programma tijdens ADE bestaat uit panels, workshops, gastsprekers en een mode-expositie. “Tijdens de eerste weken van de minor hebben we onderzoek gedaan naar trends en ontwikkelingen binnen de dance-industrie. Daar zijn zes onderwerpen uitgekomen waar we ons tijdens het ADE-evenement op focussen.”

Fred Again
Een van de topics is een mode-expositie die gaat over hoe mensen zich kleden bij bepaalde muziekstijlen. Een ander onderwerp is gericht op do’s and dont’s backstage. Weer een ander thema focust zich op fan communities. “Daarvoor komt iemand langs die in contact staat met Fred Again, een dj die momenteel heel populair is. Hij gaat vertellen over hoe het er in een fan community aan toe gaat. Over hoe je een relatie kunt opbouwen met een fanbase.”

Jeroen de Hoon, een andere minorstudent, legt uit dat het evenement geen gewoon feestje is. Denk eerder aan een netwerkborrel, zegt hij. “Veel mensen denken dat ADE één groot festival is. Ik dacht dat zelf ook, maar eigenlijk is het veel meer dan dat. Sterker nog, ADE is ooit begonnen met een beurs. De professionele kant is veel groter dan de festivalkant. Wij richten ons op het professionele vlak. Een programma met achteraf een netwerkborrel.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd