december

Minor Fontys helpt bedrijven aan trainers en coaches

Niet alleen scholen zitten te springen om docenten. Er zijn ook tal van vacatures voor trainers en opleiders bij bedrijven. Om aan die vraag te voldoen, vernieuwde Fontys de ‘educatieve minor beroepsonderwijs’.

Oorspronkelijk is de ‘educatieve minor beroepsonderwijs’ bedoeld voor bachelor-studenten die enthousiast zijn over hun vakgebied en de behoefte voelen dit uit te dragen. Via de minor kunnen ze onderzoeken of het docentschap bij hen past, waarna ze eventueel deFrits Hurkmans verkorte docentopleiding kunnen volgen.

Tijdens de vijf maanden durende minor lopen ze, naast twee lesdagen, drie dagen stage bij een vmbo of mbo. In de nieuwe opzet kunnen de studenten ervoor kiezen om niet bij een school, maar bij een bedrijf aan de slag te gaan, zoals het interne opleidingscentrum van truckfabriek DAF.

Coaching
“We horen steeds vaker dat bedrijven op zoek zijn naar (technische) professionals die goed kunnen communiceren, coachen én opleiden,” zegt Frits Hurkmans, docent van de Pedagogisch Technische Hogeschool Nederland (PTH) en betrokken bij de vernieuwde minor.

“En niet alleen multinationals vragen erom, ook kleinere bedrijven zoals in de installatietechniek.” Hij denk dat dit komt doordat bedrijven er alles aan doen personeel te krijgen én binnen te houden via interne opleidingen en coaching.

Maar allerlei grote maatschappelijke veranderingen spelen ook een belangrijke rol. “Kijk naar de energietransitie. Die vergt bijvoorbeeld voor een groot bedrijf als Enexis nieuwe vaardigheden van de werknemers. Daarvoor zijn interne opleidingstrajecten nodig die ze nu vaak buiten de deur nog niet kunnen kopen.”

Banken
PTH biedt de minor aan, maar dat betekent niet dat studenten die de minor volgen alleen bij bedrijven in de techniek terechtkunnen. “Integendeel”, zegt Hurkmans. “Het kan ook gaan om andere bedrijfstakken, zoals banken. De eerste inschrijving van een student economie hebben we al binnen.”

Hurkmans De minor is ook geschikt voor niet-technische opleidingen.denkt dat de opleiding hiervoor genoeg relaties met bedrijven heeft, alleen omdat die valt onder het Fontys Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. “En we kunnen uiteraard onze contacten elders binnen de hogeschool aanspreken.”

Wisselwerking
Hurkmans hoopt dat de uitbreiding ook voor een wisselwerking zorgt. “Er zijn studenten die wel docent willen worden, maar denken dat het vmbo of mbo niks voor ze is. Misschien kan dat idee door de onderlinge contacten worden weggenomen. Daarbij zou het ook mooi zijn als iemand die stageloopt bij ASML ook eens een gastles verzorgt op een vmbo.”

Volgens Hurkmans levert de minor linksom of rechtsom de student veel op. “Er zijn veel vacatures voor zowel docenten als voor interne opleiders en coaches. Maar ook als je niet die kant op wilt, leer je in de minor vaardigheden die van pas komen in het bedrijfsleven, zoals het pitchen van je onderwerp voor een grote groep mensen.” [Petra Merkx]

Hedy Kunst
January
2024