januari

Minor buiten eigen studie verbreedt horizon

Studenten kunnen vrij kiezen uit minoren (keuzeprogramma's, goed voor 30 studiepunten) van alle studies. Het lijkt een uitgelezen kans om over je eigen vakgebied heen te kijken. Toch geven studenten vaak de voorkeur aan een minor van de eigen opleiding. De eerste minormarkt van alle opleidingen uit het sociale domein, vrijdag, wil daar verandering in brengen.

Wie Social Studies studeert, kan bijvoorbeeld een keuzeprogramma bij de opleiding HRM (Human Resource Management) volgen. “Dat kan echt zinvol zijn”, zegt minorcoördinator Maaike Greutink, van de opleiding Pedagogiek.

“Studenten komen er dan achter dat als ze later in een probleemgezin Maaike Greutinkwerken, de ouders via hun werk ondersteuning kunnen krijgen van de HRM-afdeling”, geeft ze als voorbeeld.

Praktijk
Maar in de praktijk blijkt dat veel studenten zich niet echt verdiepen in de mogelijkheden. Er is wel een website waarop alles te vinden is, maar de minorcoördinator denkt dat het veel beter werkt als je door middel van een markt de verschillende opties onder de aandacht brengt.

Op de markt vertellen studenten die de minor al hebben gedaan, wat deze hen gebracht heeft. Ook docenten geven er uitleg.

Persoonsontwikkeling
Een minor volgen buiten je eigen opleiding, gaat wat haar betreft nog om veel meer dan het verbreden van je vakkennis. “In het huidige hoger beroepsonderwijs zijn persoonsontwikkeling en het aanleren van vaardigheden steeds belangrijker geworden.”

Iemand die Toegepaste Psychologie studeert en kiest voor een minor bij Pedagogiek, maakt daardoor bovendien kennis met studenten uit een andere richting, maar met wie hij later in het werkveld ook te maken krijgt. “En hij komt zo in aanraking met andere theorieën, wat zorgt voor verdieping.”

28 minoren
In het sociale domein, daar vallen ook bijvoorbeeld de Sporthogeschool en Verpleegkunde onder, kunnen studenten kiezen uit 28 minoren.

Studenten kunnen overigens ook van heel andere instituten en uit andere domeinen een minor kiezen, zelfs van andere hogescholen, via Kies op maat. Er zijn vaak wel toelatingseisen. Ook daarvoor is aandacht op de minormarkt.

Greutink verwacht dat in volgende edities nog meer opleidingen mee zullen doen, zoals de pabo. [Petra Merkx]

De domeinbrede minormarkt, ook toegankelijk voor studenten van buiten Fontys, vindt vrijdag 1 februari plaats in het Igluu in Eindhoven, van 13.00 tot 16.00 uur.