februari

Mini-campagne om studenten minder te laten drinken

Een mini-campagne van Fontys, gericht op studenten die veel alcohol drinken. Aan het eind van dit studiejaar kan die zomaar van start gaan, door het onderzoek van Fontys-student Toegepaste Psychologie Froukje Pelle.

De vierdejaarsstudent zag op de Fontys-portal een vacature staan van Fontys Vitaal voor een afstudeeropdracht over alcoholgebruik onder studenten. “Ik vond het meteen een interessant onderwerp, want alcohol speelt heel erg binnen deze doelgroep.”

Froukje PelleZe is met name benieuwd welke factoren een rol spelen bij de motivatie van studenten om alcohol te drinken. De studente en opdrachtgever Fontys hebben wel al een vermoeden.

Groepsdruk
“We verwachten dat de sociale omgeving een grote rol speelt. Dus ook de groepsdruk en dat het er eigenlijk ‘bij hoort’. Het wordt heel normaal gevonden om te drinken en te feesten."

"Ook activiteiten van verenigingen worden bepaald door alcohol, bijvoorbeeld een biercantus. Het is inmiddels een cultuur onder studenten geworden om te drinken.”

“Ik moet ervoor zorgen dat ik aan de hand van resultaten een interventie ontwikkel en daarmee bewustzijn creëer bij studenten. Proberen ze te motiveren zelf de keuze te maken minder vaak te drinken.”

Taak van Fontys?
Froukje is stellig in haar antwoord op de vraag of het de taak van Fontys is om jongeren bewust te maken van hun alcoholgebruik: “Ja. Fontys - en dan vooral Fontys Vitaal - is heel erg bezig met het creëren van een gezonde campus. Ze wil dat studenten maar ook medewerkers zo gezond mogelijk kunnen leven op school. Zij hebben belang bij studentenwelzijn en daar hoort óók het drinken in de vrije tijd bij.”

Achtergelaten wegwerpbekers bij Purple Festival.Alcohol kan volgens haar ook effect hebben op studieresultaten. Maar het is niet de bedoeling alcohol te verbieden bij gelegenheden of zich met studenten te gaan bemoeien, dat is niet wat Fontys Vitaal wil doen."

Eind maart levert Froukje het onderzoek in bij Fontys. “Daarna beginnen we met het ontwikkelen van de interventie. Einde van het schooljaar zouden we dan klaar moeten zijn om te beginnen. Ik zie nu voor me dat de interventie de vorm krijgt van een mini-campagne voor gezond leven en dus tegen overmatig gebruik van alcohol.”

“Het is overigens lastig om te zeggen of het door corona anders is, het drankgebruik. Je hebt nu geen fysieke feesten meer, dus groepsdruk ervaren op feestjes gebeurt niet op dit moment. Het kan ook zijn dat studenten juist minder vaak drinken, maar dat áls ze drinken, ze het er ook van nemen. Dat moeten mijn twee focusgroepen uitwijzen.”

De studente heeft een focusgroep met studenten en een met professionals. "In de groep met professionals zitten mensen uit het werkveld die bezig zijn met dit onderwerp, zoals een verslavingsdeskundige, een studentpsycholoog en een docent Sportkunde. In de studentengroep zitten alle soorten en leeftijden studenten, uit ieder leerjaar. De bedoeling is dat de studenten met elkaar in gesprek of discussie gaan.”

En ja, Froukje drinkt zelf ook. Maar ze deed vorige maand wel mee aan Dry January. [Jacky Eickes]

Jacqueline
February
Goed initiatief Froukje, heel veel succes!!