augustus

Minder eerstejaars in hbo, evenveel in wo

De schooldeuren gingen vandaag op veel plekken weer open, ook bij Fontys. Maar wel met iets minder eerstejaars dan vorig jaar. Landelijk daalde het aantal met bijna 9 procent, bij Fontys tussen de 3 en 4. Het gaat om voorlopige tellingen.

Aan de universiteiten blijft de instroom ongeveer gelijk, dankzij de buitenlandse studenten.

Het zijn voorlopige tellingen, omdat het om de laatste ‘aanmeldingen’ gaan. Maar nieuwe studenten haken soms alsnog af: ze zijn te laat met hun formulieren, maken het collegegeld niet over of kunnen geen kamer vinden en trekken hun inschrijving in. De echte teldatum is 1 oktober.

Maar de voorlopige aanmeldingen Weer studenten in de schoolgangen.vlak voor het nieuwe studiejaar geven natuurlijk wel een beeld: hoe druk zal het zijn?

Landelijk beeld
Met name economische bacheloropleidingen (11 procent minder) en lerarenopleidingen (14,9 procent minder) kampen ermee. Opleidingen in de gezondheidszorg, zoals verpleegkunde, doen het relatief goed. De daling is er slechts 2,1 procent. De enige hbo-sector die ‘winst’ maakt, is taal & cultuur (4,7 procent erbij).

Ook de tweejarige hbo-opleidingen (associate degrees) groeien nog steeds: daar komen volgens de vooraanmeldingen 4,4 procent meer studenten naartoe, zodat er vermoedelijk bijna tienduizend ad-eerstejaars zijn: een verdubbeling in vier jaar tijd.

Universiteiten
Aan de universiteiten lijkt het business as usual. Er komen vermoedelijk net zoveel eerstejaars als vorig jaar. Dat waren er toen overigens meer dan ooit: ruim 65 duizend.

De toestroom van het aantal buitenlandse studenten speelt in deze cijfers mee, al zijn de precieze aantallen nog niet bekend. Er komen steeds meer buitenlandse studenten naar Nederland.

De universiteiten vragen de politiek al jaren om meer wettelijke mogelijkheden om die instroom in goede banen te leiden, zegt Pieter Duisenberg van universiteitenvereniging VSNU in een toelichting. “Andere landen sturen hier wel op.”

Bij Fontys starten ongeveer 10.000 eerstejaars vandaag. [HOP/Petra Merkx]