juli

Minder boetes voor te laat stopzetten studenten-OV

DUO heeft dit jaar fors minder boetes uitgedeeld voor het te laat stopzetten van de studenten-ov dan vorig jaar. Waar in de eerste maanden van 2018 nog 13,2 euro aan boetes moest worden betaald, is dat diezelfde periode dit jaar teruggedrongen tot 4,1 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van DUO. De maatregelen van het ministerie om het aantal boetes te verminderen, lijken dus succesvol.

Studenten hebben na hun afstuderen tien dagen de tijd om hun studenten-OV bij een laadpaal stop te zetten. Wie daar te laat mee is, kan een flinke boete verwachten. Dat ging de afgelopen jaren vaak mis: studenten bleken niet altijd goed op de hoogte of bezig met andere dingen en vergaten hun reisproduct stop te zetten.

De afgelopen jaren was het aantal boetes dat DUO daarvoor uitdeelde zo hoog, dat het ministerie een reeks maatregelen aankondigde om het aantal boetes terug te dringen.

Zo stuurde DUO meer brieven en mailtjes om studenten te attenderen op het stopzetten van het studentenabonnement. Ook werden er geen boetes meer uitgedeeld wanneer niet meer met het abonnement gereisd werd. De boete zelf ging dit jaar ook iets naar beneden: van 97 euro per halve maand naar 75 euro per halve maand.

Minister Van Engelshoven noemt de afname een mooi resultaat. ‘De verwachting is dat deze daling in het aantal boetes zal doorzetten.’