mei

Minder aanmeldingen in hbo dan vorig jaar, ook voor Fontys

Fontys heeft net als andere hbo’s minder aanmeldingen voor komend studiejaar dan vorig jaar, maar de daling is minder dan landelijk. Landelijk is die 6,8 procent, bij Fontys 4,4 procent.

Nu de deadline van 1 mei is verstreken, maakt het hoger onderwijs de balans op. Landelijk is het aantal aanmeldingen voor studiejaar 2021-2022: 158.000. Bij Fontys is dat 13.860.

Vorig jaar groeiden zowel het hbo als het wo, maar dit keer laten de cijfers bij de hogescholen een andere trend zien: een daling van net geen 7 procent. De daling bij Fontys is met 4,4 procent lager, maar Fontys had vorig jaar in tegenstelling tot veel andere hogescholen ook al een lichte daling van rond de 3 procent.

Moeilijke vergelijking
De vergelijking met vorig jaar is om verschillende redenen deze keer lastig te maken. Om aanmelders midden in crisistijd iets meer bedenktijd te Maurice Limmengeven, werd de deadline in 2020 een maand verschoven, naar 1 juni. Daarnaast gingen de centrale eindexamens vanwege de crisis niet door, waardoor uitzonderlijk veel havisten konden doorstromen naar het hbo.

De Vereniging Hogescholen (VH) heeft er daarom voor gekozen om de huidige aanmeldcijfers te vergelijken met die van 1 juni 2020. Dat zou het meest reële beeld opleveren. Ter geruststelling: wie de 1 mei-deadline heeft gemist, kan eventueel nog worden toegelaten.

“We gaan nu langzaam terug naar het niveau van vóór corona”, zegt VH-voorzitter Maurice Limmen. Ondanks de algemene daling zijn de aanmeldingen voor opleidingen in de zorg stabiel. Dat is goed nieuws, vindt hij. “Daar is de nieuwe aanwas hard nodig.”

Bij de zorgopleidingen van Fontys is dat vooralsnog niet zichtbaar en zelfs sprake van een daling van ongeveer 6 procent. Bij de Paramedische Hogeschool - waar Fysiotherapie onder valt - zijn de aanmeldingen wel met een paar procent gestegen.

Het aantal aanmeldingen voor andere studies die opleiden voor beroepen waar een groot tekort is, is wisselend. Verschillende technische instituten van Fontys hebben een aantal procenten meer, maar de lerarenopleidingen, met uitzondering van de Nieuwste Pabo in Sittard, minder.

Deze cijfers zijn overigens wél in vergelijking met 1 mei vorig jaar. Studenten hebben nog een maand extra om zich in te schrijven. Het kan dus nog veranderen.

AanmeldingHoewel er veel docenten nodig zijn, neemt het aantal studenten voor deze richting niet toe - foto: Ton Toemen.en zijn sowieso nog geen daadwerkelijke inschrijvingen. Vorig haakte ruim een kwart van de aanmelders af. Pas na de zomer zal blijken of alle studenten die zich nu hebben aangemeld, daadwerkelijk komen opdagen.

Internationals
En hoe zit het met de internationals? Er hebben zich aanzienlijk meer studenten uit Europa aangemeld voor een Nederlandse hbo-bacheloropleiding, meldt de VH: een stijging van 17,1 procent. Het aantal aanmeldingen van studenten van buiten Europa blijft ongeveer gelijk.

Mogelijk is dit het gevolg van Brexit, waardoor studeren in het Verenigd Koninkrijk veel duurder is geworden. Hierdoor ligt de keuze voor andere landen met een lager collegegeld en waar goed Engels wordt gesproken voor de hand.

Bij Fontys is de groei vanuit Europa iets minder, 14,8 procent en van buiten Europa beduidend meer: 20,1 procent.

Universiteiten
De universiteiten verwachten juist iets meer studenten. Hun bacheloropleidingen staan zo’n 5 procent in de plus. [Petra Merkx/HOP]