februari

MijnDUO maandje uit de lucht

DUO verbetert dienstverlening

MijnDUO gaat vanaf 29 maart een maandje uit de lucht. Niemand hoeft bang te zijn geen studiefinanciering te ontvangen. Die loopt gewoon door. Vanaf mei maken de studenten kennis met een nieuw systeem met een betere dienstverlening, belooft DUO. Aanvragen en wijzigingen worden in het nieuwe systeem bijvoorbeeld direct verwerkt en met een bericht bevestigd.

Dat laat minister Ingrid van Engelshoven vandaag weten in een brief aan de Tweede Kamer. DUO maakt de overstap naar een nieuw systeem. Het is het sluitstuk van het Minister Ingrid van Engelshoven.Programma Vernieuwing Studiefinanciering. Het oude systeem is sinds 1986 in de lucht.

4,8 miljoen personen
De overgang is de afgelopen maanden uitgebreid getest, aldus de minister. Ook is een deel van het klantenbestand in de zomer van 2016 al succesvol en zonder problemen overgezet. Nu is het tijd voor de laatste stap; het overzetten van de gegevens van de ruim 4,8 miljoen klanten.

Tijdens de conversie worden de gegevens in de oude en nieuwe situatie ter controle doorlopend met elkaar vergeleken. Dit om te bepalen of de betreffende gegevens foutloos zijn overgezet. Dat betekent dat er op geen enkele andere manier veranderingen in de gegevens mogen worden aangebracht; de gegevens zelf moeten ‘bevroren’ zijn. Dat is de reden waarom MijnDUO gedurende de conversie uit de lucht is. DUO heeft ervoor gekozen dit in een relatief luwe periode te doen. De conversie start op 29 maart om 18 uur.

Bereikbaarheid en functionaliteit
Tijdens de conversie kunnen klanten van DUO niet inloggen in het studiefinancieringsgedeelte van DUO. Maar DUO garandeert dat de belangrijkste processen blijven draaien, zoals de uitbetaling van de studiefinanciering. DUO blijft gedurende de conversie ook gewoon bereikbaar via het reguliere telefoonnummer en social media. Studenten kunnen in zeven steden, waaronder Eindhoven, een afspraak maken via het servicekantoor en de servicebalie.

Voor wijzigen en aanvragen heeft DUO een alternatief proces ontwikkeld: Als klanten bellen of langskomen om een aanvraag in te dienen of een wijziging door te geven, of een –fysiek- formulier toesturen, dan neemt de betreffende DUO-medewerker deze gewoon in ontvangst. DUO voert de gegevens dan met terugwerkende kracht door zodra het systeem weer actief is.

Via e-mails en brieven informeert DUO studenten over de bereikbaarheid van MijnDUO. Ook via de website, via Facebook en Twitter. In de e-mails en brieven wijst DUO hen op de kanalen waarlangs DUO bereikbaar blijft, en geeft DUO onder andere aan dat zijn medewerkers de student in maart en april van advies blijft voorzien via Facebook en Twitter (@duostudent). [Petra Merkx]