“Mijn hart ligt bij ouderen”

Lisa Beijers rondde in 2017 haar opleiding Toegepaste Gerontologie af en werkt nu op de zorgboerderij van haar ouders. Hoe bevalt dat en waar loopt ze tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron Fontys-alumni die net van school zijn.

Naam: Lisa Beijers
Leeftijd: 29 jaar
Opleiding: Deeltijd Toegepaste Gerontologie, afgestudeerd juli 2017
Werk: Coördinator zorg op Zorgboerderij Op de Mózikin Neerkant
Salaris: Schaal 8, CAO Sociaal Werk (€2544 t/m 3624 bruto). Aanstelling van 36 uur

Lisa Beijers - Foto: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Ik onderhoud het contact met alle externe samenwerkingspartners. We bieden dagbesteding aan twaalf dementerende ouderen per dag, in de leeftijd van 65 tot 97 jaar. Om die zorg in goede banen te leiden overleg ik bijvoorbeeld met fysiotherapeuten en mantelzorgers.

Dat kan gaan om het vervoer hiernaartoe, of persoonlijke wensen van gasten. Verder houd ik het kwaliteitssysteem up-to-date. Omdat we zorgtaken verrichten, en bovendien met dieren werken, moeten we voldoen aan tal van hygiëne- en andere normen.”

Hoe ging de overgang studie/werk?
“Ik ben misschien een buitenbeentje, omdat ik geen voltijdstudie deed. Bij mij liepen werk en studie door elkaar… Verder volgde ik nogal een omweg. Toen ik 20 was zat ik in een traineeship bij Rabobank.

Daar ontdekte ik dat ik niet met financiën bezig wilde zijn maar met mensen, waarbij mijn hart vooral bij ouderen lag. Zodoende startte ik met Toegepaste Gerontologie in deeltijd. Afgelopen oktober rolde ik ten slotte in het bedrijf waar ik nu zit.”

Er is nog een bijzondere reden waarom de overgang voor Lisa vlot verliep - er was zelfs een beetje sprake van ‘thuiskomen’. “Deze zorgboerderij is van mijn ouders. Toen zij stopten met boeren, besloten ze het bedrijf een nieuwe bestemming te geven. Eigenlijk ben ik van jongs af opgevoed met deze plek en dit bedrijf.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Je kunt echt iets betekenen voor anderen... Bij alles wat ik doe, zie je direct wat het toevoegt. Juist dat miste ik bijvoorbeeld bij de bank.

Ook vind ik het fijn dat ik zelf creatief kan meedenken. Hier heb ik invloed en kan een simpel idee snel tot verandering leiden… En: ik werk weliswaar veel achter de computer, maar als ik wil zit ik met een paar stappen in een mooie, landelijke omgeving. Heerlijk.”

Heeft het nadelen om in een familiebedrijf te werken?
“Ja. Al ben ik dan niet de eigenaar, ik voel me even verantwoordelijk. Je bent dus continu met werk bezig, ook als je vrij bent… Verder gaat de samenwerking met mijn ouders keigoed. Bewust proberen we de verschillende rollen goed te onderscheiden. Als ik zondags op visite kom ben ik gewoon de dochter, en geen werknemer.”

Wat heb je in je opleiding Toegepaste Gerontologie gemist?
“De praktijk is vaak anders dan de theorie. In de opleiding staat (terecht) het gedrag van ouderen centraal, maar zo’n intensieve regeltaak als kwaliteitscontrole is óók een deel van je werk. Dat schiet er nog weleens bij in. Overigens is het curriculum al aangepast. Dat merk ik omdat ik nu Gerontologie-studenten begeleid die een opdracht doen voor ons. In mijn tijd had je bijvoorbeeld fictieve opdrachten, terwijl deze lichting ook met realistische casussen werkt.”

Tevreden?
“Dit is mijn droombaan. De omgeving, de afwisseling en de blije mensen. Bovendien heb ik een mooi toekomstperspectief, omdat ik het bedrijf misschien ooit ga overnemen. Ook mijn zus werkt in de zorg. Kan goed zijn dat we in de toekomst met zijn tweetjes de kar gaan trekken.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

In de opleiding Toegepaste Gerontologie leren studenten om leeftijdsvriendelijke diensten en producten te ontwerpen met als doel de kwaliteit van het leven van ouderen te verbeteren.