Middelbare school weer open, stage in (k)oude kerk passé

Komende maandag mag het voortgezet onderwijs weer volledig open. Gaan de Fontys-studenten van de lerarenopleidingen nu alsnog de stage inhalen die eerder vanwege de lockdown moest worden geschrapt?

Dat niet. “In jaar één, twee en drie hebben we blokstages van tien weken en die zijn inmiddels afgerond. Sommige ervan zijn niet doorgegaan”, weet Patrick Wenmakers, die bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) over de stagezaken gaat.

Alleen de vierdejaars van de acht FLOS-opleidingen Student Isa Verwijlenlopen het hele studiejaar stage. Dat moest de voorbije maanden vooral digitaal. “Ik denk wel dat die studenten blij zullen zijn dat dat nu weer meer fysiek kan”, aldus Wenmakers.

Noodplan
“Eigenlijk hebben we alleen bij de eerstejaars wat problemen gehad”, schetst Ellen Mesch, die bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) de stages coördineert. “Voor hen is een noodplan met maximaal zestien stagedagen opgesteld, waarmee alle eerstejaars een stage konden afronden.”

De tweede-, derde- en vierdejaarsstudenten van FLOT – vijftien opleidingen, 3500 studenten – hebben hun stage volgens haar wel kunnen uitvoeren zoals gepland. ”Zij het dat ze wel veel meer online moesten werken.”

Turbulent jaar
Een turbulent vierde jaar beleeft student Isa Verwijlen (21), die bij FLOS de lerarenopleiding Nederlands volgt. Haar stage bij de ‘Philips van Horne’ in Weert begon nog in die middelbare school zelf, tot in december de lockdown werd afgekondigd: online lesgeven werd het credo.

“Medio april mochten we weer een dag per week fysiek lesgeven. Aan de havo 3-klassen gebeurde dat in een voormalige kerk, het Franciscus Huis in Weert. In de school zelf was geen ruimte meer voor hen vanwege de eindexamenleerlingen. Die mochten nog wel volledig naar school, maar moesten op 1,5 meter van elkaar kunnen zitten”, verklaart Isa.

Stage in het Franciscus Huis in WeertJeugdhonk
Die oude kerk had volgens haar meer weg van een jeugdhonk: “Het ging daar meer om de sociale contacten. Voor echt lesgeven was het, door de slechte akoestiek, veel te rumoerig. Het was er ook koud. Verschillende leerlingen hielden hun jas aan.”

Isa maakte opdrachten voor haar leerlingen en beantwoordde, wandelend tussen de tafeltjes, de vragen erover. De instructies gaf ze liever online.

Nu de examens begonnen zijn, is er weer ruimte in de school. Een deel van de lessen kan Isa fysiek geven, maar ideaal is dat niet. Een klas is dan over twee lokalen verdeeld. “En ik kan niet op twee plekken tegelijk zijn.”

Bedenkingen bij openstelling
Als maandag de middelbare scholen weer volledig open gaan, is dat probleem opgelost. Leerlingen hoeven dan geen afstand meer te houden. Ook wordt ze gevraagd zichzelf thuis twee keer per week op corona te testen. De Fontys-student heeft er zo haar bedenkingen bij.

“Het is een grote school, met 1500 leerlingen. De meeste docenten zijn nog niet ingeënt. Zelf ben ik nog lang niet aan de beurt. Ik ben er niet bang voor, maar zit er niet op te wachten om iemand anders te besmetten. Wat dat betreft vind ik het best wel riskant, de keuze die ‘Den Haag’ maakt.”

Vlieguren maken
Stagecoördinator Ellen Mesch verwacht dat deze voor de tweede- en vierdejaars van FLOT rendement oplevert. Ook zij lopen nog tot de zomervakantie stage. “Ze kunnen extra ‘vlieguren’ maken, maar door de contacten in ‘de wandelgangen’ ook weer meer ‘informeel leren’.” [Tim Durlinger]