januari

Microwoning: van probleem naar oplossing

Hij organiseerde per ongeluk een feest met 15.000 bezoekers, werd festivaldirecteur en schreef een grote musical. Toen alles op slot ging wegens het coronavirus besloot Rockacademie-alumnus Matthijs Rolleman het roer volledig om te gooien. Hij startte zijn bedrijf Microwoning om het huidige woningtekort aan te pakken en jongeren aan passende woonruimte te helpen.

Veel verstand van de vastgoed- of bouwsector heeft Matthijs niet, maar dat houdt de ondernemer gelukkig ook niet tegen. Anderhalf jaar geleden begon hij met het uitrollen van Microwoning. “Dit hele idee ontstond vanuit een logische oplossing voor een groot probleem, namelijk het grote woning- en grondtekort. Niet alleen in Nederland, maar in heel de wereld.”

Nieuwe grond om te bouwen is niet zo snel te vinden, maar bestaande grond is er volop, dacht de 34-jarige directeur. “Toen dacht ik, waarom stellen we mensen met stukjes grond, tuinen of kavels juist niet in staat om een steentje bij te laten dragen aan de maatschappij? Dat was het begin van Microwoning: prefab huizen bouwen op particuliere grond.”

Matthijs RollemanEen nieuw soort wonen
Binnen vijf jaar wil Matthijs zeker 1.500 Microwoningen geplaatst hebben. De eerste staat inmiddels in Gouda, later dit jaar worden er nog 44 geplaatst op zeven verschillende Nederlandse locaties. “Met Microwoning staan we aan de start van een nieuw soort wonen waar echt behoefte aan is.”

Hoe dat precies zit? De ondernemer legt uit: “Over tien jaar is de woningnood hoogstwaarschijnlijk grotendeels voorbij, maar vanuit Den Haag kloppen de plannen niet bij wat uit de statistieken blijkt. Zowat alle bouwplannen vanuit de overheid zijn namelijk gebaseerd op het klassieke model met minimaal drie slaapkamers, waar een gezin met twee kinderen kan wonen. De man werkt fulltime, de vrouw parttime en zo’n huis kost zeker 350.000 euro.”

1500 euro huur
De cijfers laten daarentegen zien dat de groep 20- tot 30-jarigen, waar ook veel studenten onder vallen, naarstig op zoek is naar woonruimte. Daarnaast wonen mensen steeds meer alleen, krijgt men minder kinderen en komt trouwen ook niet zo vaak voor als voorheen. “Dat zijn dus allemaal eenpersoonshuishoudens, die een huur van 1.500 euro voor een appartementje simpelweg niet op kunnen brengen.”

Daar schiet Matthijs te hulp. Zijn woningen zijn geschikt voor één of twee personen en passen wellicht in ieders achtertuin. “Wat het je kost als verhuurder om zo’n woning te plaatsen? Helemaal niets. Sterker nog, Microwoning neemt alle financiën en zorg uit handen totdat je een huurder hebt gevonden.”

Een goede buur
Dat zit zo: wanneer er een aanvraag voor een woning binnenkomt regelt het bedrijf alles met de desbetreffende gemeente voor onder andere vergunningen. De kosten voor het bouwen en het plaatsen van de huizen ligt ook in de handen van de FHK-alumnus en zijn medewerkers. De ene helft van de huur gaat uiteindelijk naar het bedrijf, de andere helft naar de grondbezitter. “Het enige wat we vragen, is dat je een goede buur bent.”

Volgens Matthijs slaat hij met Microwoning een nieuwe slag. Daarbij gaat het hem om meer dan alleen geld verdienen. “We doen op deze manier juist iets goeds voor de wereld. De Henk en Wilma’s van deze wereld willen misschien wel helpen, maar weten niet hoe of hebben het geld niet. Dankzij onze oplossing kun je mensen helpen én verdien je een zakcentje. Mooier kan niet, toch?” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

In Tilburg is Microwoning inmiddels in gesprek met GroenLinks om een pilot te starten. Voor Eindhoven en Venlo geldt dat nog niet, maar daar wil het bedrijf zich ook graag hard maken voor woningen voor onder andere studenten. Mocht je geïnteresseerd zijn in het (ver)huren van een woning, kun je je aanmelden via de site.

Ankie Waltmans
January
Wat een fantastisch idee!! Chapeau!