Mick schrijft boek om taboe in voetbalwereld te verbreken

Tijdens zijn minor Creatief Schrijven schreef communicatiestudent Mick Duschak zijn eerste boek. Nu is hij druk bezig met afstuderen én presenteert hij vol trots zijn tweede boek Paniekvoetbal, waarin de liefde tussen David en Sem, een jonge communicatieprofessional en een profvoetballer bij Ajax, centraal staat. “Dit boek is een protest met een glimlach.”

Dat protest is nodig, licht Mick al snel toe. “In 71 landen is homoseksualiteit strafbaar. Ik vind het fascinerend dat mensen zoals ik – en vele anderen met mij - in andere landen gewoon drie jaar tot levenslang gevangenisstraf kunnen krijgen, puur omdat ze het op hetzelfde geslacht vallen. Dat is toch absurd?”

Hoe beangstigend en onbegrijpelijk deze realiteit ook is, liet Mick zich niet weerhouden om hier toch op zijn eigen manier aandacht aan te besteden. “Ik schrijf vooral met veel luchtigheid en humor, maar we moeten wel iets duidelijk maken. Op een humoristische en herkenbare manier, als een soort protest met een glimlach.”

Liggende cover Paniekvoetbal‘Ik ben geen slechterik’
Het is niet de eerste keer dat de communicatiestudent deze manier van schrijven aanhoudt. Tijdens zijn minor Creatief Schrijven bij Fontys Journalistiek schreef hij het boek Paniekboeket, waarin de rol van de minnaar werd toegelicht. Dat verhaal schreef Mick deels vanuit zijn eigen ervaringen. “Ik kreeg een relatie met een man die tegelijkertijd getrouwd was met een andere man. Vaak wordt een minnaar of minnares gezien als iemand die moedwillig een relatie verstoort of kapotmaakt, maar ik zag mezelf totaal niet als zo’n iemand. Ik ben namelijk echt geen slechterik.”

In zijn eerste boek werd hoofdpersoon David geïntroduceerd, die ook in Paniekvoetbal gevolgd wordt. “Ik wilde door met David en de wereld om hem heen, die ik zelf gecreëerd had. En omdat er in het voetbal ook zo’n taboe leeft wat betreft homoseksualiteit, leek me dit het perfecte vervolg.”

Wereldnieuws
Paniekvoetbal gaat verder in op het leven van David, die een relatie heeft met profvoetballer Sem. Ze willen dolgraag samenzijn, maar wat als een bomvol voetbalstadion hen in de weg staat? “In deze tijd is het nog steeds wereldnieuws wanneer een profvoetballer openlijk uitkomt voor zijn geaardheid. Bepaalde boodschappen en pijnpunten die hiermee te maken hebben komen dan ook zeker aan het licht, inclusief een vleugje humor en positiviteit op zijn tijd.”

Voor wie het zich afvraagt: dit boek is niét gebaseerd op persoonlijke ervaringen. “Maar er is in Nederland sowieso één profvoetballer die in stilte leeft als het hierom gaat. Hij durft niet te zeggen wat zijn geaardheid is omdat dat een mogelijke transfer in de weg zit. Het is bizar, maar zo werkt het dus blijkbaar wel.”

Met Paniekvoetbal wil Mick dan ook het taboe rondom homoseksualiteit doorbreken. “Niet alleen vanwege het geloof of het feit wat de buren ervan vinden, maar juist omdat ook je beroep je de vrijheid kan ontnemen om volledig jezelf te zijn.”

Mick DuschakToekomst
Of er nog een derde boek komt weet de vierdejaarsstudent nog niet, maar lezers vragen er al wel om. “Dat is een ontzettend mooi compliment natuurlijk. Het is voor mij belangrijk dat al mijn boeken een onderliggend doel hebben zoals het perspectief van minnaars of homoseksualiteit in de voetballerij belichten. Mocht er een volgend boek komen,  dan moet deze ook een boodschap overbrengen. Maar ik zou nu nog niet weten welke.”

Zelf kwam Mick ruim tien jaar geleden tot de conclusie dat hij op hetzelfde geslacht valt. Aan andere studenten die twijfelen over hun geaardheid wil hij dan ook een laatste tip meegeven. “Spiegel je niet aan hetgeen waarvan je denkt dat een ander dat van je verwacht. Als je Pride googelt zie je alleen maar afbeeldingen van dansende mannen op boten met veren in hun reet, maar dat is een frame vol vooroordelen. Kijk naar de regenboogvlag en kleur deze zelf in. Ontdek op je eigen manier wat wel of niet bij je past. Er is niet één recept om homoseksueel te zijn, maar omarm de elementen die je zelf fijn vindt en neem alle tijd die je nodig hebt.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Paniekvoetbal is sinds deze maand te koop als e-book en paperback. Meer informatie over Mick en zijn boeken én het bestellen ervan kan via de site.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd