Mevrouw Van Veldhoven inspireerde robotteam

Waarschuwingssysteem voor ouderen wint Challenge

Het zeskoppige studententeam dat ervoor zorgt dat mevrouw Van Veldhoven (81) uit Reusel minder bang is om te vallen, heeft vanmiddag de Brabant Robot Challenge gewonnen. De studenten, waarvan twee van Fontys, hebben een combinatie bedacht van een robot die detecteert dat een bewoner gevallen is en een buurtapp, aan wie de robot dit doorgeeft.

door Debbie Langelaan​
De studenten bedachten deze oplossing voor Centrale24, een organisatie die 6.000 mensen thuis en in instellingen monitort. Christy Janssen en Jessy Brands, Fontys-studenten HRM, hebben het idee uitgewerkt samen met studenten van Avans Hogeschool en de universiteit van Tilburg.

In totaal deden vier Brabantse universiteiten en hogescholen mee aan de provinciale wedstrijd, die werd gehouden en Veldhoven. De jury roemde vooral de praktische toepasbaarheid van het concept. Mevrouw Van Veldhoven was er ook en reikte de prijs hoogstpersoonlijk uit. "Ik dacht: de groep met het ingewikkeldste idee, iets heel technisch dat ik niet snap, zal wel winnen. Maar nee. Ik ben blij verrast."