2021

Met versoepelen studieadvies verdwijnt een hoop stress

Al twee jaar op rij krijgen eerstejaars Fontys-studenten een versoepeld studieadvies aan het eind van het studiejaar. Vanwege de coronamaatregelen is besloten de opleidingseisen aan te passen. Hoe is studenten dat bevallen?

Veel hbo-studenten hebben last van de coronacrisis, omdat ze hun praktijkonderwijs of stages niet volledig of op een alternatieve manier volgen. Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven besloot daarom in november opnieuw de versoepeling door te voeren.

Als studenten dit collegejaar onvoldoende punten halen om een negatief bindend studieadvies (bsa) te voorkomen, kunnen ze proberen die punten volgend studiejaar alsnog te behalen. Studenten die de bsa-criteria niet halen, kunnen normaal gesproken niet door naar het volgende jaar.

Studenten HRM (vlnr) Pleun, Stephanie, Anouk en (niet herkenbaar) Robin.Minimale of geen enkele eis
De meer dan 130 opleidingen van Fontys bepalen zelf aan welke eisen een student moet voldoen. In sommige gevallen betekent dit dat een minimaal aantal studiepunten behaald moet worden, in andere geldt er geen enkele eis.

Zoals voor de eerstejaars studenten van de opleiding HRM: zij gaan sowieso over. Waar andere jaren 51 van de 60 studiepunten behaald moesten worden, is er dit jaar geen ondergrens. Studentes Stephanie, Robin, Pleun en Anouk houden zich er alle vier dan ook niet mee bezig.

Open boektoetsen
Stephanie studeerde twee jaar geleden al aan het hbo. “Toen was ik heel erg bezig met het aantal studiepunten en of ik het ging halen. Dit jaar focus ik me alleen maar op de cijfers voor de tentamens. Ik heb daardoor wel echt minder stress.”

Niet alleen is er geen ondergrens, de studenten HRM hebben ook open boektoetsen. “Lessen zijn online minder goed te volgen en we hebben maar twee uurtjes per week fysiek les”, vertelt Robin. “Dus die open boektoetsen helpen ons wel bij het behalen van tentamens.”

Niet lakser
Pleun voegt daaraan toe dat ze wel het gevoel heeft niet goed voorbereid te zijn op het komende studiejaar. “Ik doe er alles aan om in mijn eerste jaar de propedeuse binnen te slepen, omdat ik me afvraag of ik dit volgend jaar wel kan: fysiek colleges volgen en toetsen maken zonder open boek.”

Ook de andere drie studenten geven aan niet lakser te zijn geworden nu ze sowieso ‘over’ mogen. Alle punten dienen namelijk een jaar later alsnog behaald te worden.

Pabo-student KayleighOok andere opleidingen stelden de eisen naar beneden bij, waaronder Verpleegkunde. Normaliter dienen daar 55 van de 60 studiepunten gehaald te worden, dit schooljaar 46.

Vertraging geen probleem
Kayleigh zit al in het tweede jaar van de Pabo. Aan het eind van het eerste jaar ging zij over met 40 van de 60 studiepunten, waar er normaal 58 nodig zijn. “Zonder de versoepelingen was me dat niet gelukt en had ik van de opleiding af gemoeten. We hebben nu een jaar extra gekregen om het eerste jaar te halen, met ook nog eens twee extra kansen voor de toetsen.”

Student pedagogiek SanneDe gedachte dat ze sowieso door zou gaan, gaven haar in het eerste jaar wel rust. “Inmiddels heb ik het eerste jaar gehaald, maar wel met een halfjaar vertraging. In het begin was het even stressen, want 20 studiepunten inhalen is veel. Maar ik denk maar zo: liever dit dan helemaal niet overgaan.”

Nog geen propedeuse
Sanne (21) studeert Pedagogiek, een opleiding die normaal als eis heeft dat een eerstejaars 52 van de 60 studiepunten moet behalen. Nu is dat de helft en dat geeft meer zekerheid. “Ik voel nu minder druk, dus ik ben er zeker mee geholpen. Maar met 30 studiepunten heb ik natuurlijk mijn propedeuse nog niet.”

Floor, student aan de Juridische HogeschoolDaarom weet Sanne dat ze alles wat ze nou mist alsnog in haar tweede jaar moet gaan halen. “Dus je schiet er niets mee op om nu maar alles te laten liggen.”

Extra tentamenkans
Niet alle opleidingen kiezen voor versoepelingen. De 18-jarige Floor, student aan de Juridische Hogeschool, moet nog steeds 60 van de 60 studiepunten behalen om naar het tweede jaar te gaan. Ze krijgt echter wel een extra kans om haar tentamens te halen en dat helpt ook.

“Ik mag nu in augustus nog een keer proberen mijn tentamens te halen. In andere jaren had ik nu sowieso al een half jaar studievertraging opgelopen. Dan was die extra kans in augustus er niet geweest en had ik pas vanaf februari door kunnen gaan naar het tweede jaar.” [Jacky Eickes]

Mattie Wethlij
June
2021
Een lastig dilemma: als je nu bijv 40 vd 60 studiepunten haalt moet je er volgend jaar 80 om op schema te lopen en dat is geen sinecure. De kans op vertragen of zelfs stoppen neemt toe, maar na het 1e jaar moeten stoppen in zo'n jaar is natuurlijk ook zuur.