oktober
2022

Met nieuwe minor op zoek naar oplossing energiecrisis

De energiecrisis is al maandenlang het onderwerp van gesprek. Aan de ontbijttafel, op het nieuws, maar ook bij Fontys. In september is daar de toepasselijke en onbewust actuele minor Energy for Society van start gegaan.

Met de huidige energiecrisis staat de maatschappij de komende jaren voor een ongekend grote uitdaging: het fossiele energiesysteem moet getransformeerd worden naar een duurzamer systeem waarbij geput wordt uit nieuwe bronnen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Onder het motto ‘Iedereen kan iets en niemand kan alles’ leren studenten hoe ze een impact kunnen maken in de energietransitie.

Johan van Gerwen is als docent bij de minor betrokken. “We proberen een zo breed mogelijk publiek aan te trekken”, vertelt hij. “Als je een transitie wilt bewerkstelligen op energiegebied, moet je niet alleen het technische of economische vinkje zetten, maar ook het sociale. We proberen onze studenten zich daar bewust van te maken.”

In rap tempo
Met een breed publiek doelt Van Gerwen op studenten van allerlei verschillende studierichtingen. Werktuigbouwkunde, Applied Science, maar ook Toegepaste Psychologie. “De één kijkt vooral naar economische oplossingen, de ander juist naar technologische. Studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie zijn weer bezig met verandering van gedrag. Ook dat is een belangrijk aspect bij energietransitie.”

Johan van GerwenDe docent heeft de minor samen met Fieke Geurts in het leven geroepen. “Ik zit nu iets meer dan drie jaar bij Fontys, daarvoor werkte ik voor een energiebedrijf. Ik realiseerde me dat er nog geen minor was over energietransitie en kwam erachter dat Fieke Geurts, die werkt bij Toegepaste Natuurwetenschappen, datzelfde besef had. Samen met een aantal anderen hebben we de minor in een rap tempo vormgegeven. In september zijn we van start gegaan.”

Challenges
Eén van de twintig studenten die het debuut van de minor meemaakt, is Lex. Hij legt uit dat er aan verschillende challenges wordt gewerkt. Allemaal staan ze in het teken van energietransitie. Twee weken geleden is de challenge Happy 2050 afgesloten, waarbij studenten een visie ontwikkelden hoe het er in 2050 op energiegebied uit kan zien.

“De challenge eindigde met een escaperoom”, vertelt Lex. “Ik vind het leuk dat we op deze alternatieve manier leren over de energietransitie. Voor mij werkt dat goed. Ik houd niet van boeken of tentamens. Ik leer liever terwijl ik bezig ben.”

Zijn collega-student Yoeri is het daarmee eens. Hij geeft aan dat er geen vaste lessen zijn en dat iedereen de kans krijgt om er een eigen draai aan te geven. Leuk? Absoluut, maar ook moeilijk. “Het is geen gemakkelijke minor. Je bent bij deze minor – denk ik – meer bezig dan bij andere minors. Constant aan het onderzoeken, dingen aan het doen. Er wordt veel van je verwacht.”

Meerdere oplossingen
Aanstaande vrijdag debatteren de studenten met elkaar over verschillende stellingen. Na de herfstvakantie gaan ze aan de slag met projecten bij diverse opdrachtgevers. Daar zijn ze tot eind februari mee bezig. Daarna start er een nieuwe ronde, met een nieuwe groep.

Tegen die tijd hopen de huidige deelnemende studenten dé oplossing voor de energiecrisis te hebben gevonden. Of beter gezegd: meerdere oplossingen. “We leren dat er niet één grote oplossing is, maar een verzameling van allerlei kleine, slimme oplossingen”, stelt student Gradie. “De energietransitie is een complex vraagstuk, daar is geen simpel antwoord op te geven.” [Karen Luiken]

eric persoon
February
ik wil jullie feliciteren met dit initiatief...
....het is hoognodig voor de ingenieurs van de toekomst.
ikzelf ben lid van KIVI en organiseer bijeenkomsten voor ingenieurs rondom Eindhoven.
we hebben ook een energie team en die heeft een energieplan opgesteld.
dit kunnen jullie lezen op www.kivi.nl/energieplan
we zijn van plan een aantal bijeenkomsten te organiseren dit jaar over de energievoorziening van de toekomst. misschien kunnen we dit samen doen zodat de Fontys studenten hier ook kunnen aan deelnemen. laat maar weten.
groeten
Eric Persoon
Janneke
October
2022
Wat goed en belangrijk! Maatschappelijke impact door bewustwording bij nieuwe generaties studenten :)
Frans
October
2022
Goede minor! Mooi dat hier aandacht aan besteed wordt (ook in Bron).