juni

Met mysterieuze vinding naar finale Studentenbedrijf 2020

Drie studentondernemers van Fontys hebben de finale bereikt van de landelijke competitie Student Company van het Jaar 2020. Met hun kersverse BV ResisCheck doen ze ‘iets met antibiotica-resistentie bij vee’. Veel meer willen ze er nog niet over vertellen, want de concurrentie leest ook mee.

Het trio, Leontien van Keulen, Lisa van Roosmale en Robert van den Boom, zit in het derde jaar van Ondernemerschap & Retail Management. Dat is een van de studies bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, in Eindhoven. Dit collegejaar startte met een project waarbij ze de kans kregen om een onderneming te beginnen.

“Wij wilden met z’n drieën graag iets wat op de langere termijn maatschappelijke impact heeft”, vertelt Leontien, die te boek staat als CEO. “Luuk had nog een idee liggen, maar niet de commerciële kennis om dat op de markt te zetten.”

De vier finalisten, nog voor de coronacrisis: vlnr. Luuk Smetsers en de Fontys-studenten Lisa van Roosmale, Robert van den Boom en Leontien van Keulen.Met Luuk bedoelt ze Luuk Smetsers, die Leontien nog kende van de middelbare school. Hij is nu derdejaarstudent Biologie, aan de Universiteit Utrecht.

“Diergeneeskunde vind ik een interessante richting”, verklaart hij. “Wij ontwikkelen nu een product waarmee bij vee een resistentie tegen antibiotica kan worden gedetecteerd.”

Bedreiging
Deze problematiek, maar dan bij mensen, kwam begin dit jaar in de actualiteit: door een teveel aan antibiotica te gebruiken, kun je daar resistent tegen worden. Met moeilijk te bestrijden bacteriële infecties als gevolg.

Volgens Leontien geeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan dat het een van de grootste bedreigingen is voor de volksgezondheid en ook het dierenwelzijn.

De vier studenten ontwikkelden een test maar willen daar, ook na enig aandringen, geen tipje van de sluier over oplichten. Ze hebben er zelfs voor gekozen om niet mee te dingen naar de publieksprijs van Student Company van het Jaar 2020, aldus Lisa: "Want dan moet je dat publiek toch al íéts kunnen laten zien.”

Veelbelovend
Wel beamen ze dat het concept veelbelovend is. Het afgelopen halfjaar is samen met professoren en experts de theoretische haalbaarheid van het concept onderzocht. De conclusie was dat het veelbelovend is om verder te ontwikkelen. “Nu wacht ons de Proof of concept”, weet Lisa. “Testen in een laboratorium moeten bewijzen dat het product werkt.”

Het Benelux-merkrecht ervoor is al verkregen en de vier zijn eveneens bezig met een patentaanvraag. Een vergunningentraject en marktanalyse - hiervoor worden veeartsen geïnterviewd - volgen. Die analyse is ook nodig voor de subsidieaanvraag bij regieorgaan SIA, in het kader van het programma Take-off hbo.

Winnaar naar Athene?
De organisatie van de landelijke competitie is in handen van de Stichting Jong Ondernemen, die het onderwijs voorziet van ondernemersprogramma’s. Die heeft Leontien, Lisa, Robert en Luuk net deze maandagmorgen geïnterviewd, in het kader van de finale.

De uitslag volgt op 15 juni. Voor de winnaar lag een reis naar de internationale finale in Athene in het verschiet, maar wellicht moet die door de coronacrisis online worden gehouden. [Tim Durlinger]